Мета
цієї книжки
Отож, моя мета: представити, на
основі пережитого досвіду, правила розпізнавання духів
Ігнатія – аби полегшити їх постійне застосування в
духовному житті. Беручи до уваги природу самих правил, я
завжди тримав у голові їхнє практичне застосування. Ця
книжка про те, як жити духовним життям.
В Духовних Вправах Ігнатій
подає дві серії правил розпізнавання. У цій
книжці я розглядатиму першу серію, яка складається з
чотирнадцяти правил. Я маю намір розглянути другу серію
правил у іншій книжці. Сам Ігнатій говорить, що другу серію
правил не можна розглядати одночасно з першою, бо від цього
не буде користі людині, яка займається першою серією правил
(ДВ 9). Як ми
побачимо, освоюючи першу серію правил, людина дуже зростає.
Зосереджуючись у цій книжці на першій серії правил, теми
краще представляти й їх легше зрозуміти й застосувати на
практиці.
Ігнатій написав ці правила для
тих, які допомагають іншим виконувати Духовні Вправи –
час молитви й пошуків волі Бога. Він вважає, що
керівники знатимуть добре ці правила й пояснять їх
реколектантам відповідно до їх духовних потреб
(ДВ 8).
Педагогіка Ігнатія хоче, щоб з допомогою керівників
реколектанти поступово розвивали вміння прикладати ці
правила до свого досвіду і щоб це вміння зберігали після
реколекцій.
І тому ці правила розпізнавання
стосуються не тільки реколекцій, але й подальшого
духовного досвіду тих, які шукають Господа. Якщо
реколектант їх засвоїть, то, з подальшою допомогою
компетентного духовного керівника, вважатиме їх
незамінними в розумінні й реагуванні на щоденні духовні
порухи в серці.
Ця книжка написана для тих, які
хочуть краще зрозуміти правила розпізнавання Ігнатія і
застосовувати їх у своєму духовному житті. Вона написана
для реколекціоністів і реколектантів, для тих, хто дає,
і для тих, хто отримує вчення Ігнатія про розпізнавання.
Вона для тих, які хочуть жити цими правилами в контексті
Духовних Вправ і в щоденному житті. Цю книжку можна
використовувати як систематичне введення до чотирнадцяти
правил або, згідно з потребами, звертатися до конкретних
правил. Вибір прикладів покаже, що це вчення можна
застосовувати до людей з різним покликанням і з різними
видами діяльності. Ці самі приклади також показують, що
ця книжка займається не абстрактними духовними явищами,
а звичайним духовним досвідом кожного
віруючого.
Багато чудових книжок написано
про правила розпізнавання. Але в них існують білі плями,
якими частково пояснюється, чому правила розпізнавання
малознані й рідко використовуються. Деякі книжки дуже
грубі, ґрунтовні й багаті змістом, але доступні тільки
для фахівців. Інші – менші, спрощені й доступні для
багатьох читачів, але, через обмежений обсяг сторінок,
не описують правила повністю. Мета цієї книжки: поєднати
доступність із потрібною цілісністю. Кожному правилу
присвячений окремий розділ, в якій воно добре
розглядається. Вивчаючи кожне правило Ігнатія, ми не
пробуємо забігати вперед і розглядати наступні теми й
складності, згідно з педагогікою самого Ігнатія, і
зрозуміло й суттєво розглядаємо кожне правило, не
розтягуючи час і уникаючи важкого
викладення.
Пояснення правил за допомогою прикладів полегшує читання,
поміщає навчання в початковий духовний контекст і проясняє
самі правила.
У чотирнадцяти правилах, як
буде видно пізніше, Ігнатій спочатку пояснює природу
розпізнавання, і після того, як ми її зрозуміли, подає
практичні вказівки, як жити розпізнаванням, яке ми
знаємо теоретично. Читач побачить, що, починаючи з
третього розділу, цю книжку можна застосовувати
безпосередньо до особистого досвіду, і вона подаватиме
практичні вказівки для духовних дій. Перші два розділи,
згідно з педагогікою Ігнатія, подають основну інформацію
для кращого розуміння того, що йтиме за
ними.
Основне послання чотирнадцяти
правил розпізнавання Ігнатія: визволення із знеохочення
та ілюзій духовного життя. Один із моїх найкращих
досвідів праці з цими правилами: бути постійним свідком
того, як вони пробуджують нову надію в тих, з якими ними
ділишся. Віруючі люди, які часом піддаються духовному
знеохоченню, згаданому вище, знайдуть в правилах Ігнатія
вказівки, які допоможуть їм звільнитися від цього
знеохочення. Слова Ісуса в синагозі в Назареті, як
підсумок усієї Його спасительної місії, також виражають
центральну тему цієї книжки: «Господній Дух на мені,
бо він мене
помазав. Послав мене нести Добру Новину бідним,
звіщати полоненим
визволення, сліпим прозріння, випустити пригноблених на
волю» (Лк. 4, 18).
|