Випробування
і
дар
навчання
Друга
Божа
причина
у
допусканні
духовного
спустошення,
як
пише
Ігнатій,
є
та,
що
випробування
таким
спустошенням
об’являє
цінні
правди
про
наш
духовний
стан:
«
По-друге,
спустошення
є
випробуванням:
чого
ми
варті
і
як
далеко
можемо
просунутися
у
служінні
Богові
та
Його
прославі,
позбавлені
щедрих
утіх
і
великих
благодатей».
У
шостому
правилі
Ігнатій
говорив
про
духовне
спустошення
як
про
випробування,
допущене
Богом
для
того,
щоб,
чинячи
опір,
ми
вчилися
боротися
зі
спустошенням.
У
дев’ятому
правилі
Ігнатій
знову
повертається
до
духовного
спустошення
як
до
випробування,
ще
раз
зосереджуючись
на
дарі,
який
Бог
прагне
нам
дати
через
це
випробування:
щоби
ми
отримали
духовний
урок,
який
зміцнить
нас
у
боротьбі
зі
спустошенням.
Порівняння
Даніеля
Джіла
добре
відображає
випробування,
яке
Ігнатій
описує
в
дев’ятому
правилі.
В
такому
випробуванні
Бог
припиняє
давати
«втіху
і
благодать».
Коли
це
відбувається,
то
«ми
потрапляємо
в
ситуацію,
подібну
до
тої,
коли
солдатові
не
платять:
найманець
залишає
поле
битви,
а
патріот
продовжує
битися»
.
Дві
групи
солдатів
присутні
в
армії;
найманці
воюють
за
гроші,
патріоти
захищають
свою
країну,
яку
люблять.
Приходить
час,
коли
ресурси
вичерпуються
і
солдати
не
отримують
грошей.
Тоді
найманці
кидають
свою
зброю
і
припиняють
воювати;
вони
воюють
тільки
за
гроші,
і
коли
їх
не
отримують,
то
припиняють
воювати.
Але
патріоти
вірно
б’ються
навіть
без
платні,
бо
їхні
серця
твердо
зосереджені
на
меті
й
не
зважають
на
платню
.
У
подібний
спосіб
Ігнатій
стверджує,
що
Бог
допускає
духовне
спустошення,
аби
випробувати:
«
чого
ми
варті і
як
далеко
можемо
просунутися у
служінні
Богові
та
Його
прославі,
позбавлені щедрих
утіх
і
великих
благодатей».
Якщо
візьмемо
слова
Ігнатія
так,
як
вони
написані,
то
здається
ніби
Бог
говорить:
«Ось
тут
побожна
особа,
яка
ревно
молиться
і
служить
із
любов’ю.
Подивимося,
чи
ця
особа
найманець
чи
патріот.
Подивимося,
чи
під
час
духовного
спустошення,
коли
немає
духовної
втіхи,
ця
особа
чинитиме
зусилля
в
молитві
й
служінні,
чи
ця
особа
стійко
триматиметься
навіть
без
«нагороди»
духовною
втіхою».
Бог
випробовує нас
у
такий
спосіб,
допускаючи
духовне
спустошення.
Через
таке
випробування
щось
проявляється;
через
таке
випробування
проявляється
ясне
відчуття
нашої
духовної
ідентичності
(«чого
ми
варті»)
і
чи
будемо
стійкими
в
служінні
під
час
випробування
(«як
далеко
можемо
просунутися»).
Таке
навчання
приносить
великі
духовні
плоди.
У
розділі
2
ми
згадували
про
внутрішнє
помутніння
Луції,
коли
вона
поверталася
додому
з
реколекцій,
наповнених
благодаттю;
під
час
інтенсивного
духовного
спустошення
вона
знайшла
багато
«підстав»
для
сумнівів
у
автентичності
пережитих
реколекцій.
Після
періоду
боротьби
вона
подзвонила
керівникові
реколекцій
і
в
розмові
з
ним
знайшла
відповіді
на
свої
страхи
й
підтвердження
Божого
дару
під
час
реколекцій.
Тепер
Луція
пише
керівникові:
«Це
справді
Божа
благодать
спонукала
мене
подзвонити
вам,
а
ваші
слова
й
молитви
об’явили
мені
правду.
Я
тепер
усвідомила,
як
ніколи
раніше,
як
Бог
мене
любить,
як
я
Його
потребую;
і
я
тепер
мотивована,
як
ніколи
раніше,
«зосередитися
на
Ісусові»,
наслідувати
Його,
служити
Йому,
виконувати
Його
волю»
.
Урок,
отриманий
від
такого
випробування
духовним
спустошенням,
очевидний
у
«як
ніколи
раніше»,
яке
окреслює
духовну
дійсність
цієї
жінки
після
періоду
спустошення;
після
спустошення
вона
духовна
«як
ніколи
раніше»
–
тобто
перед
періодом
духовного
спустошення.
Випробування
навчило
її
двох
основних
правд
по-новому
і
глибше:
«Я
тепер
усвідомила,
як
ніколи
раніше,
як
Бог
мене
любить».
Вона
також
повніше
усвідомила,
«як
я
Його
потребую».
Такий
урок
«у
плоті»
цих
основних
правд
показує,
чому
Бог
допустив
випробування
духовним
спустошенням
під
час
її
повернення
додому.
Це
«як
ніколи
раніше»
не
обмежене
самим
розумінням;
наступний
дар
дано
їй
на
рівні
волі.
Вона
«
мотивована,
як
ніколи
раніше»,
зосередитися
на
Ісусові:
вдивляючися
пильно
в
Ісуса
(Євр.
12,
2),
наслідувати
Ісуса,
служити
Ісусові
й
виконувати
Його
волю.
Отож,
проявляється
духовний
ріст
після
випробування
духовним
спустошенням.
Ми
можемо
відмітити,
що
таке
навчання
і
зріст
відбуваються
за
Божим
планом
тому,
що
Люція
чинить
опір духовному
спустошенню.
Вона
не
піддається
думкам,
які
виникають
під
час
духовного
спустошення,
і
має
сміливість
ділитися
своїм
досвідом
із
керівником
реколекцій,
у
такий
спосіб
звільняючись
із
лещат
духовного
спустошення
.
Оскільки
вона
це
робить,
то
духовне
спустошення
не
зменшує
благодаті
реколекцій.
Навпаки,
випробування
духовного
спустошення
осягає
мету,
ради
якої
Бог
його
допускає;
Люція
вивчила
потужний
духовний
урок
і
зростає
в
бажанні
любити
і
наслідувати
Ісуса
Христа.
Мета
Бога
у
допущенні
духовного
спустошення
була
осягнута.
Інша
особа
вчиться
на
досвіді
духовного
спустошення
і
пише:
«У
цьому
досвіді
спустошення
я
усвідомлюю,
яка
я
безсила
в
нав’язливій
тенденції
важко
працювати,
і
яку
велику
потребу
маю
в
Божій
силі
в
царині
моєї
слабкості.
Постійна
Божа
любов
дає
мені
здатність
глибше
побачити,
як
Він
мене
любить.
Це
допомагає
мені
оцінити
мої
спосібності
в
праці
з
бездомними»
.
«Досвід
спустошення»
веде
до
зрозуміння:
«У
цьому
досвіді
спустошення
я
усвідомлюю…»
Пізнання
у
цій
царині
поглиблює
самопізнання,
яке
створює
можливості
для
нового
визволення
з
обмежень.
Тут
пізнання
зосереджене
на
«нав’язливій
тенденції»
важко
працювати
і
на
«постійній
Божій
любові
до
мене».
Ця
любов
дає
можливість
особі
«глибше
побачити,
як
Він
мене
любить».
Духовне
спустошення
породжує
глибокий
урок:
ясне
розуміння
поневолення
тенденцією
до
надмірності,
відчуття
особистої
любові
Бога
і
нову
здатність
любити
себе
у
духовно
здоровий
спосіб.
«Досвід
спустошення»,
як
говорить
ця
особа,
також
«допомагає»
їй
оцінити
Божі
дари
в
праці
з
убогими.
Окрім
того,
ми
чуємо,
як
Ісус
ніжно
промовляє
до
неї
з
великою
любов’ю:
«Ліпше
для
тебе,
щоб
я
відійшов».
Знання,
які
отримуємо
через
духовне
спустошення,
якщо
чинимо
йому
опір,
як
показують
ці
приклади,
різноманітні
.
Таке
спустошення
може
показати
нам
наші
обмеження
у
такий
спосіб,
що
станемо
чуйними
до
шкідливих
духовних
вчинків;
воно
може
нам
виразно
показати
найвідповідніший
напрямок
для
духовного
росту.
Чинячи
опір
духовному
спустошенню,
ми
також
можемо
зі
здивуванням
зрозуміти,
що
духовного
спустошення
не
треба
боятися,
бо,
з
Божою
допомогою,
ми
можемо
пройти
через
це
духовне
випробування
неушкодженими
і
навіть
утвердженими
в
своєму
духовному
зростанні.
Справді,
як
стверджує
Тонер,
без
випробування
спустошенням
ми
залишатимемося
духовними
дітьми
.
Чинячи
опір
духовному
спустошенню,
ми
отримуємо
нове
розуміння
і
твердо
йдемо
в
напрямку
духовної
зрілості.
Ігнатій
говорить
нам,
що
саме
для
цього
Бог
допускає
це
випробування.
У
життєписі
св.
Франциска
з
Ассізі
читаємо,
що
один
братчик
боровся
зі
спокусами
й
був
у
розпачу.
Він
знав,
що
Франциск
розуміє
його
внутрішній
конфлікт,
і
якось,
коли
вони
були
на
самоті,
попросив
святого
чоловіка:
«Молися
за
мене,
добрий
отче,
бо
я
переконаний,
що
якщо
будеш
ревно
за
мене
молитися,
то
я
відразу
позбудуся
цих
спокус.
Бо
це
понад
мої
сили,
і
я
знаю,
що
для
тебе
це
не
новина».
Ми
можемо
собі
уявити,
якою
втішною
була
відповідь
Франциска
братові
у
важкій
ситуації:
«Св.
Франциск
сказав
йому:
«Вір
мені,
сину,
бо
через
ці
випробування
ти
вірніше
служиш
Богові;
і
знай,
що
чим
більше
ти
підданий
спокусам,
тим
більше
я
тебе
люблю».
І
додав:
«Я
кажу
тобі
правду,
що
ніхто
не
може
вважати
себе
слугою
Бога,
поки
не
буде
підданий
спокусам
і
бідам.
Подолана
спокуса
–
це
спосіб,
у
який
Господь
тримає
біля
себе
душу
свого
слуги»
.
Цей
брат
вважав
свої
страждання
знаком
духовної
слабкості,
а
Франциск
визнав
це
як
знак
справжнього
Божого
слуги.
В
своїй
любові
до
цієї
пригніченої
людини
Франциск
об’являє
серце
Бога:
«знай,
що
чим
більше
ти
підданий
спокусам,
тим
більше
я
тебе
люблю».
Франциск
говорить,
що
такі
спокуси
і
страждання
навіть
з’єднують;
якщо
їм
опираються
і
їх
долають,
то
через
це
Бог
ще
більше
любить
серце
людини.
Ігнатій
хоче
нас
підбадьорити,
описуючи
другу
причину
допущення
випробування
духовним
спустошенням.
|