«Існують
три
основні
причини»
Дев’яте
правило
звучить
так:
«
[322]
Правило
дев’яте.
Існують
три
основні
причини,
що
викликають
у
нас
відчуття
спустошення.
По-перше,
буваємо
байдужими,
лінивими
чи
недбалими
у
тому,
що
стосується
духовних
вправ;
відтак
духовна
втіха
залишає
нас
із
нашої
ж
вини.
По-друге,
спустошення
є
випробуванням:
чого
ми
варті
і
як
далеко
можемо
просунутися
у
служінні
Богові
та
Його
прославі,
позбавлені
щедрих
утіх
і
великих
благодатей.
По-третє,
спустошення
допомагає
нам
набути
істинного
пізнання
і
розуміння,
а
також
внутрішнє
усвідомлення
того,
що
не
можемо
самі
осягнути
чи
зберегти
велику
побожність,
сильну
любов,
сльози
або
будь-яку
іншу
духовну
втіху,
бо
все
це
–
дар
і
благодать
від
Господа
Бога;
і
щоб
ми
не
вили
собі
гніздо
в
оселі
іншого,
вивищуючись
розумом
і
відтак
сягаючи
гордості
чи
марнославства
та
приписуючи
собі
побожність
чи
інші
наслідки
духовної
втіхи».
«Причина»
–
ключове
слово
в
цьому
тексті:
«
Існують
три
основні
причини,
що
викликають
у
нас
відчуття
спустошення».
«Причина»
у
цьому
контексті
означає
мотив
Бога в
позбавленні
нас
духовної
втіхи
й
дозволі
ворогові
нас
пригнічувати.
«Причина»
тут
означає
не
джерело
(те,
що
спричинює),
а
скоріше
остаточність (мету,
ради
якої
було
допущено
спустошення).
У
дев’ятому
правилі
це
Божа остаточність:
з
рятівною
метою
Бог
допускає
випробування
духовного
спустошення.
Це
правило
дивиться
на
духовне
спустошення
з
перспективи
Бога
і
запрошує
нас
зрозуміти
цей
досвід
зі
спасительної
перспективи.
Важливо
відмітити,
що
духовне
спустошення
само
по
собі не
сприяє
духовному
поступу;
якщо
з
ним
не
боротися,
то
воно
спричинить
різні
духовні
шкоди.
Досвід
духовного
спустошення
стає
плідним,
якщо
ми
опираємося
спустошенню.
Витривало
чинити
опір
духовного
спустошенню,
як
написано
в
цих
правилах,
– це
необхідна
умова,
щоб
осягнути
Божу
мету
в
допущенні
такого
спустошення
.
Якщо,
до
прикладу,
Аліса
під
час
боротьби
в
новій
парафії
і
Джейн
у
стані
спустошення
під
час
реколекцій
просто
піддадуться
духовному
спустошенню,
то
наслідки
будуть
погані.
І
навпаки
–
якщо
вони
смиренно
й
хоробро
чинитимуть
опір,
використовуючи
пропоновані
засоби,
тоді Божа
мета
в
допущенні
спустошення
осягнеться.
Ігнатій
говорить
про
«три
основні причини»,
задля
яких
Бог
допускає
духовне
спустошення.
Прикметник
вказує,
що
перелік
причин
не
повний
і
що
Бог
може
мати
інші
спасительні
мотиви,
допускаючи
досвід
духовного
спустошення
.
Модифікатор
«основні»
вказує,
що
три
подані
причини
найважливіші
з
усіх
інших,
які
Бог
може
допустити
для
духовного
спустошення.
Перше,
Бог
допускає
духовне
спустошення,
аби
вилікувати
наші
помилки,
отож
це
Божий
дар
для
нашого
навернення і
духовного
зросту.
Друге,
Бог
допускає
таке
спустошення
як
випробування,
аби
нас
чогось
навчити.
Третє,
Бог
допускає
духовне
спустошення,
аби
ми
відчули,
що
духовна
втіха
–
це
безкорисливий
дар,
отож,
щоби
ми
були
духовно
смиренними
.
Ми
їх
розглянемо.
|