8.
Духовне
спустошення:
час
на
терпіння
(правило
8)
Я
хотіла,
щоб
у
моїй
сірій
долі
Щось
зацвіло.
Пізніше
моє
скелясте
поле
Видало
виноград
і
кукурудзу.
Емілі
Дікінсон
Терпінням
здобуваємо
все.
Тереза
Авільська
Стійкість
під
час
випробування
Єлизавета
Лєсер,
одружена
жінка
глибокої
віри
й
молитви,
описує
в
духовному
щоденнику
за
18
жовтня
1902
кількатижневу
велику
внутрішню
боротьбу:
«Малодушність,
слабкість,
невпевненість
у
поведінці
щодо
інших
людей
–
це
шкодило
ідеалам,
які
я
плекала;
гостра
фізична
біль
і
глибоке
моральне
страждання;
у
всьому
цьому
непохитне
бажання
повернутися
до
Бога,
велика
довіра
і
любов
до
Нього;
щоденні
обов’язки,
виконувані
з
великим
зусиллям,
без
бажання;
тоді
спокій
помалу
повертався
до
мене
і
божественна
сила
знову
мене
огорнула;
нові
й
жваві
рішення,
надія,
що
Бог
допоможе
мені
сповнювати
мої
обов’язки,
всі
мої
обов’язки
–
це
те,
що
діялося
зі
мною
останніми
тижнями
і
що
переживала
моя
душа»
.
Тут
виразно
не-духовне
спустошення,
фізичний
та
емоційний
біль,
і
також
натяки
на
духовне
спустошення.
Єлизавета
переживає
«глибокі
моральні
страждання»
і
виконує
Божі
справи
тільки
з
«великим
зусиллям».
Вона
вірна,
незважаючи
на
те,
що
все
робить
«без
бажання»,
це
класична
мова
духовного
спустошення.
Воно
хоробро
переживає
цей
важкий
час,
не
піддається
скорботі
й
твердо
довіряє
Богові,
виконуючи
свої
щоденні
обов’язки:
«у
всьому
цьому
непохитне
бажання
повернутися
до
Бога»
і
«щоденні
обов’язки,
виконувані
з
великим
зусиллям,
без
бажання».
І
ця
витривала
довіра
під
час
випробування
приносить
плід
–
духовна
втіха
повертається:
«тоді
спокій
помалу
повертався
до
мене
і
божественна
сила
знову
мене
огорнула».
Вона
знову
наповнюється
енергією
і
надією:
«нові
й
жваві
рішення,
надія,
що
Бог
допоможе
мені
сповнювати
мої
обов’язки,
всі
мої
обов’язки».
Через
терпіння
і
вірну
стійкість
у
боротьбі
Єлизавета
виходить
зовсім
неушкодженою
з
темряви
й
до
неї
помалу
повертається
духовна
втіха.
Через
рік,
3
листопада
1903,
вона
переживає
подібний
досвід:
«Більше
двох
місяців
пригнічена
майже
постійним
фізичним
стражданням
і
великим
неспокоєм
за
Джульєтту;
жалюгідне
переконання,
що
хвороба
триватиме
до
кінця
життя
й
мучитиме
мене.
Повне
зречення,
але
без
радості
й
будь-якої
внутрішньої
втіхи.
Постанова
використати
мою
біду
ради
добра
душ.
Наповнити
життя
молитвою,
працею
і
благодійністю.
У
всьому
зберігати
спокій
духу.
Більше
любити
близьких
мені
людей»
.
Знову
бачимо
не-духовне
спустошення
і
прояви
духовного
спустошення.
Тут
Єлизавета
також
конфронтує
внутрішню
скорботу
з
терпеливою
хоробрістю.
Хоча
вона
не
відчуває
«радість
і
внутрішню
втіху»,
але
сприймає
з
«повним
зреченням»
випробування,
яке
Бог
допускає;
і
це
зречення
не
пасивне,
а
поєднане
з
«постановою
використати
мою
біду
ради
добра
душ».
Під
час
важкого
випробування
Єлизавета
вирішує
«наповнити
життя
молитвою,
працею
і
благодійністю»
і
прийняти
внутрішню
поставу
«у
всьому
зберігати
спокій
духу».
Понад
усе,
ці
два
місяці
темряви
стали
часом
вибору
«більше
любити
близьких
мені
людей».
У
цих
двох
свідченнях
Єлизавета
дуже
тонко
показує
рису,
найпотрібнішу
для
опору
під
час
спустошення:
вірну
терпеливість,
яка
не
піддасться
під
час
випробування,
а
активно
й
хоробро
триватиме
до
закінчення
випробування
і
повернення
у
серце
миру.
У
восьмому
правилі
Ігнатій
говорить
про
терпіння:
«[321]
Правило
восьме.
Той,
хто
відчуває
спустошення,
має
намагатися
зберігати
терпіння,
опираючись
у
такий
спосіб
нападові,
якого
зазнає,
і
пам’ятати,
що
невдовзі
втіха
до
нього
повернеться,
якщо
у
боротьбі
зі
спустошенням
докладатиме
зусиль,
описаних
у
шостому
правилі».
Правило
описує
подвійне
заохочення
для
людей
в
стані
духовного
спустошення:
робити
щось
(підтримувати
поставу
терпіння)
і
пам’ятати
про
щось
(втіха
невдовзі
повернеться).
І
таке
пам’ятання
(в
анг.
перекладі
думання
–
thinking
),
в
свою
чергу,
поєднане
з
дією;
його
слід
доповнювати
старанним
використанням
засобів,
описаних
у
шостому
правилі:
молитва,
медитація,
іспит
сумління,
відповідна
покута.
Пам’ятання
і
відповідні
дії,
описані
в
другій
частині
правила,
допомагають
«зберігати
терпіння»,
запропоноване
в
першій
частині
правила.
Тепер
ми
розглянемо
спочатку
першу,
а
потім
другу
частину
правила.
|