«Пам’ятати»
і
«забувати»
У
всьому
цьому
існує
динаміка
пам’ятати
/
забувати.
Під
час
духовного
спустошення
ворог
спокушає
нас
забувати;
наше
завдання
–
пам’ятати.
Ігнатій
навчає
Терезу
Рехадей,
що
«загальна
тактика
ворога
щодо
початківців,
які
бажають
служити
Господові,
полягає
у
тому,
щоб
чинити
перешкоди
й
труднощі»,
і
«щоб
ми
не
згадували про
велику
радість
і
втіху,
яку
Господь
зазвичай
дає
неофітам
на
службі
у
Господа,
які
долають
ці
труднощі
й
вибирають
страждання
разом
із
своїм
Творцем
і
Господом»
.
Під
час
духовного
спустошення
ворог
накидає
завісу,
«щоб
ми
не
згадували»
про
велику
радість
і
втіху,
яку
Бог
дає
вірним
і
побожним
людям.
Ігнатій
пояснює
їй,
що
ворог
«навіює
нам,
що
Бог
нас
повністю
забув»
.
Тереза
Авільська,
описуючи
«дуже
важкі
випробування
душі»,
говорить,
що
під
час
цього
досвіду
«
забула про
всі
благодаті,
отримані
від
Господа».
Залишилися
тільки
болючі
спомини;
вони
були
подібні
до
снів»
.
Під
час
випробування
вона
забула
всі попередні
благодаті,
отримані
від
Господа,
а
їх
було
дуже
багато.
Від
них
залишилися
тільки
«спомини»,
але
нереальні
й
подібні
до
снів,
тобто,
заперечення
правди,
і
тому
вони
не
втішають,
а
спричинюють
біль.
Фіоріто
коментує:
«Ми
можемо
прослідкувати,
зі
слів
св.
Терези,
одну
з
тактик
поганого
духа:
коли
він
атакує,
то
хоче,
щоб
ми
забули…»
Ворог
«знає,
що
пам’ять
про
отримані
благодаті
дасть
нам
силу
боротися
зі
спокусами
і
тому
веде
нас
до
забуття»
.
Особи
в
стані
духовного
спустошення
відчуватимуть
спокусу
«забувати»,
характерну
для
дії
ворога.
В
такій
ситуації,
коли
вони
перебувають
у
темряві
спустошення,
ворог
спокушатиме
їх
«не
згадувати»
про
вірну
Божу
любов,
яку
вони
вже
досвідчили
на
своєму
духовному
шляху.
Аліса
в
почутті
безнадії
і
Джейн
в
стані
знеохочення
можуть
швидко
забути
про
тверду
вірність
Бога
у
їхньому
житті.
Якщо
вони,
як
і
інші
люди
в
стані
духовного
спустошення,
не
усвідомлять
цю
тактику
ворога,
то
не
зможуть
перейти
через
почуття
пригнічення
і
духовної
ізоляції,
які
давлять
на
їхні
серця;
вони
справді
забудуть про
«стійку
любов»
Бога
(Пс.
117,
2),
з
якою,
як
св.
Павло,
можуть
сказати:
«Я
можу
все
в
тому,
хто
укріплює
мене»
(Фил.
4,
13).
Під
час
духовного
спустошення
потрібно
пам’ятати,
як
Ігнатій
пише
до
Терези
Рехадей,
про
«велику
радість
і
втіху,
яку
наш
Господа
дасть
душам»,
які
прагнуть
Його
любити
і
Йому
служити,
пам’ятати
про
правду,
яку
ворог
хоче
затемнити:
що
ми
не
одні
й
що
ми
можемо
чинити
опір,
бо
божественна
допомога
–
достатня
благодать
–
завжди
в
нас
присутня.
Таке
«пам’ятання»
зміцнює
нас,
як
зміцнювало
весь
Божий
люд
(Втор.
32,
7;
Пс.
105,
5;
143,
5),
хоробро
йти
духовним
шляхом.
Прагнення
чинити
опір
під
час
духовного
спустошення
збільшує
нашу
здатність
чинити
опір.
Також
зростає
наше
усвідомлення,
що
Бог
завжди в
нас
і
що
Боже
провидіння
завжди діє
у
нашому
житті:
відчутне
під
час
духовної
втіхи
й
не
відчутне,
але
дійсне
й
дієве
під
час
духовного
спустошення.
Ми
краще
розуміємо,
що
кожної
миті
нашої
подорожі
ми
можемо,
як
Ісус,
сказати
в
правді:
«Я
не
сам»
(Йо.
16,
32).
|