5.
Духовне
спустошення:
час на
вірність
(правило
5)
Коли
втома
дня
замінить
ранкову
свіжість,
коли
ноги
вже
тремтять
від
напруження,
а
сходження
на гору
здається
безконечним,
коли
раптом
ти
усвідомив,
що ніщо
не буде
так як
ти
хочеш
–
саме
тоді не
можна
вагатися.
Даґ
Гаммаршельд
Вказівки
для
дії
Назва
правил
і перші
чотири
правила
по суті
інформативні.
До
цього
моменту
мета
Ігнатія
–
познайомити
нас із
полем,
на
якому
здійснюється
розпізнавання
духів.
У назві
Ігнатій
подає
основну
парадигму
для
такого
розпізнавання:
відчути
\
усвідомити,
зрозуміти,
відповісти.
Перші
два
правила
описують
дію
двох
духів
стосовно
фундаментального
напрямку
духовного
життя
особи:
від
Бога
(правило
1) чи
до Бога
(правило
2). У
третьому
й
четвертому
правилах
Ігнатій
описує
два
внутрішні
порухи,
які
слід
розпізнавати:
духовна
втіха
(правило
3) і
духовне
спустошення
(правило
4). До
цього
часу ми
вже
«усвідомили»
і
«зрозуміли»
порухи,
які
відчуваємо.
Ми
розуміємо,
що
означає
бути
«всередині»
й
духовно
усвідомлювати,
і ми
вже
можемо
розуміти,
які
внутрішні
порухи
є
духовною
втіхою,
а які
духовним
спустошенням.
Але
Ігнатій,
подаючи
інформацію
про
розпізнавання,
ще
нічого
не
говорив
про те,
що слід
робити
з цією
інформацією;
це буде
в
наступних
правилах.
Починаючи
з
правила
5,
відбувається
зсув, і
правила
стають
переважно
нормативними,
подаючи
вказівки
для
дії
. В
міру
того,
як ми
щораз
краще
помічаємо
і
розуміємо
духовну
втіху і
духовне
спустошення,
третій
крок у
розпізнаванні
все
більше
висувається
на
передній
план;
ми
хочемо
знати,
як
можемо
ефективно
духовно
діяти у
відповідь
на
краще
усвідомлення
і
розуміння.
Отож,
тепер
ми
зосередимося
на
вказівках
Ігнатія
стосовно
того,
як
добре
приймати
дію
доброго
духа в
стані
духовної
втіхи і
як
ефективно
відкидати
дію
ворога
в стані
духовного
спустошення.
Останнє
завдання
правил
Ігнатія:
як
ефективно
відкидати
знеохочення
ворога
в стані
духовного
спустошення.
Зрозуміло,
що якщо
ми
порівняємо
дію
доброго
духа з
дією
ворога,
то дія
першого
–
основна
духовна
дійсність.
У
загальній
та
індивідуальній
історії
спасіння
благодатна
дія
Бога –
це
суттєва
дійсність;
отож,
основним
у
розпізнаванні
духів
завжди
буде
прийняття
дії
Бога в
стані
духовної
втіхи,
щоб
отримати
силу
згідно
з Божою
волею й
повніше
відповідати
на Божу
любов.
І
вказівки
Ігнатія
допомагатимуть
цій
меті.
Але
оскільки
Ігнатій
пише ці
правила
з суто
практичною
метою,
то
більшість
із них
подають
вказівки,
як
боротися
з
пастками
духовного
спустошення.
Ці
правила
передбачають,
що в
конкретній
духовній
ситуації
особа
потребує
допомоги
у
доланні
знеохочуючих
обманів
духовного
спустошення
більше,
ніж
допомоги
в
прийнятті
Божих
порухів
у
духовній
втісі.
Духовна
втіха
приваблива
й
натхненна,
і ми
радо
приймаємо
її в
своїх
серцях.
Насправді
щодо
духовної
втіхи є
також
деякі
зауваження,
але їх
менше,
ніж
зауважень
щодо
духовного
спустошення
.
Пастки
духовного
спустошення
мають
більше
можливостей
і силу
ослаблювати
людина
– якщо
ми їх
не
усвідомлюємо,
не
розуміємо
й не
знаємо,
як їх
позбутися.
Потенціал
духовної
шкоди в
стані
духовного
спустошення
очевидний
у
знеохоченнях
Аліси,
Джейн,
Джона й
інших
людей,
про що
говорилося
в
попередньому
розділі.
Для
більшості
побожних
людей
це
основна
перешкода
на
дорозі
до
Бога:
слабкість,
спричинена
знеохоченням
і
розчаруванням
–
інсинуаціями
духовного
спустошення.
Допомога
у
визволенні
з цих
перешкод
– це
один із
найбільших
дарів,
які
наша
духовна
традиція
може
нам
запропонувати.
У міру
зростання
свободи
духовне
спустошення
нам уже
не
тільки
менше
шкодить,
але
воно
помалу
трансформується,
згідно
з Божою
волею,
в
«урок»,
який
вчить
нас
зміцнювати
свій
рух до
Бога.
Дуже
важливе
питання
– з
перспективи
людської
ініціативи
в
духовному
житті:
як нам
відповідати,
коли
досвідчуємо
духовне
спустошення.
У низці
практичних
правил
найбільш
придатні
для
цього
вказівки
будуть
основними.
Мовою
основної
парадигми
розпізнавання
це
означає,
що
фокус
тепер
переміститься
на
другу
частину
третього
кроку:
як
відкинути дію
ворога
в стані
духовного
спустошення.
Ми
покажемо
це,
нагадуючи
про
основну
парадигму
і
висвітлюючи
те, на
чому
Ігнатій
наголошує
на цій
стадії
правил:
1)
відчувати,
усвідомлювати;
2)
розуміти;
3)
відповісти
–
прийняти,
відкинути.
З цього
моменту
Ігнатій
подаватиме
нам
здорові
практичні
поради,
як
долати
підступи
ворога
в стані
духовного
спустошення.
Наступні
чотири
правила
(5-8)
розглядають,
як
відкидати
таке
спустошення,
коли ми
вже
досвідчуємо
духовне
спустошення.
Вони
вказують
на те,
чого
не слід
робити в
стані
духовного
спустошення
(правило
5) і що
слід
робити в
стані
духовного
спустошення
(правила
6-8). У
цьому
розділі
ми
розглянемо
перше з
цих
правил.
|