Специфічно
духовне
спустошення
У
четвертому
правилі Ігнатій
продовжує
описувати «різні
порухи,
викликані в
душі» (назва
правил): порухи
серця, що
містять
«матерію», яку
ми розпізнаємо в
розпізнаванні
духів. У
попередньому
правилі він
пояснював перший
такий порух –
духовну втіху.
Тепер він
зосереджується
на другому,
протилежному до
першого, поруху
–
духовному
спустошенні.
Четверте правило
звучить
так:
«
[317] Правило
четверте. Про
духовне
спустошення.
Спустошенням
називаємо все
протилежне втісі,
описаній у третьому
правилі, приміром,
затьмарення душі,
душевне сум’яття,
потяг до речей
низьких та земних,
занепокоєння з
приводу різних
тривог та спокус;
усе це схиляє до
зневіри, браку
надії і любові.
Людина відтак стає
бездіяльною,
байдужою та сумною,
відчуваючи
відокремленість від
свого Творця і
Господа. Бо як
втіха є
протилежністю
спустошення, так і
думки, породжені
втіхою, протилежні
думкам, до яких
спонукає
спустошення».
Як в описі
духовної втіхи,
так і в описі
духовного
спустошення
Ігнатій не подає
визначення, а
пропонує низку
прикладів такого
спустошення. І
тут ще раз
присутній
принцип
протилежності:
«
Спустошенням
називаємо
все протилежне
втісі, описаній у
третьому
правилі
».
Духовне спустошення
– це якраз
протилежність
усього, описаного в
останньому розділі
про духовну втіху.
Цей принцип
сигналізує, що ми
могли би написати
четверте правило,
просто взявши третє
й подаючи
протилежний опис:
якщо духовна втіха
полягає у спокою
серця, то духовне
спустошення
полягатиме у
неспокою серця;
якщо духовна втіха
полягає в радості,
то сум буде
духовним
спустошенням тощо.
Порівняння двох
правил,
скомпонованих
Ігнатієм,
підтверджує цей
паралелізм у
протилежних
якостях
.
Як і в
попередньому
правилі, низці
прикладів
передує назва: «
Правило
четверте.
Про
духовне
спустошення».
Це правило
розглядатиме
спустошення, і
спустошення,
духовне по
своїй природі. У
випадку
спустошення, як і у
випадку втіхи,
Ігнатій розрізняє
духовне і
не-духовне
спустошення.
Ігнатій
вживає термін
спустошення у
загальновживаному
значенні: важкий
афективний стан,
який породжує сум і
позбавляє життєвої
енергії. Прикметник
духовне, як і у
всіх правилах,
означає те, що
прямо й
безпосередньо
стосується віри й
виконання волі
Бога. Отож, фраза
духовне
спустошення означає
важкий афективний
стан (тому
«спустошення»),
який прямо впливає
на нашу віру й
виконання волі Бога
(тому «духовне»).
Аліса не тільки
«відчуває повне
знеохочення»
(важкий афективний
стан), але в своєму
знеохоченні
відчуває
«віддаленість
Бога» (пряме
відношення до
віри). Джейн не
тільки досвідчує
«занепокоєння» і
«знеохочення»
(важкий афективний
стан), але також у
своєму знеохоченні
починає
«сумніватися, чи
Бог був
присутнім у перші
дні реколекцій»,
думати, що «глибоке
духовне
життя – не
для неї», і що «її
прагнення Бога –
ілюзія» (пряме
відношення до
віри). Це досвід
специфічно
духовного
спустошення.
Ми можемо
досвідчувати
спустошення так
само як втіху –
на
не-духовному і
духовному рівнях.
Якщо ми себе
перевантажуємо,
погано харчуємося,
не робимо фізичної
зарядки, не
відпочиваємо, то
наша психічна
енергія
зменшується. Якщо
це продовжується,
то наш стан
погіршуватиметься:
ми
тілесно відчуватимемо
не-духовне
спустошення. Це
саме стосується
емоційної енергії.
Знеохочення, а за
ним депресія,
погіршення
психологічного
стану
позначатиметься на
всьому житті, ми
психічно відчуватимемо
не-духовне
спустошення.
Але описаний тут
рівень спустошення
не має
безпосереднього й
прямого відношення
до віри і тому не є
духовним. Очевидно,
що «не-духовне» не
означає, що воно не
має жодного
значення.
Як у випадку
не-духовної
втіхи, так само
й
не-духовне
спустошення дуже
часто стає
трампліном для
духовного
спустошення.
Людина довгі місяці
виснажує себе на
роботі, не
відпочиває належним
чином і не виконує
фізичних вправ.
Виснаження погіршує
її стосунки з
людьми на роботі й
в родині
(не-духовне
спустошення). Це
передається на
молитву, молитися
важче, відчуття
віддалення Бога
(духовне
спустошення). Жінка
віддає всі сили на
покращення якихось
стосунків, щораз
більше неспокійна й
депресивна. Вона
нічого не робить із
погіршенням свого
депресивного стану
(не-духовне
спустошення).
Настає момент, коли
її узвичаєні
духовні практики
вигорають, вона
втрачає надію в
духовному поступі й
любові до Бога
(духовне
спустошення).
Отож, з
перспективи
духовного життя
не-духовне
спустошення – це
щось більше від
тільки важких
періодів у
житті, які
потребують
зцілення: воно
стає потужним
джерелом
духовного
спустошення й
великою
перешкодою в
духовній
мандрівці. Чим
менше ми
займатимемося
фізичним (втома)
чи
психічним (депресія)
не-духовним
спустошенням, тим
скоріше
досвідчуватимемо
духовне
спустошення. Якщо
ми виснажені й
депресивні, то дуже
легко
знеохочуватися у
Божому покликанні,
втрачати вірність
молитві й служінню
Богові взагалі. З
перспективи
духовного життя й
особливо стосовно
духовного
спустошення дуже
важливо, щоб ми
мудро керували
всіма вимірами
людської природи,
яку Бог нам
дав.
|