4.
Духовне
спустошення (правило
4)
Ах!
Серце було саме
там!
Очі дивились
саме туди!
Я
прочитав безформну
болючу ніч
і
пізнав: хто це й
чому.
Джерард Менлі
Хопкінс
Час
випробувань
У
четвертому правилі
Ігнатій говорить про
духовне спустошення
– протилежність
духовної втіхи,
описаної в
попередньому
правилі. Роздуми над
духовною втіхою,
беручи до уваги її
природу й порухи,
які надихають,
приємні й
підбадьорюючі.
Роздуми про духовне
спустошення
викликають
розгубленість,
принаймні спочатку.
Але в усьому
духовному
розпізнаванні тільки
кілька думок цінніші
й в кінцевому
результаті більше
підбадьорюють, ніж
роздуми Ігнатія про
духовне спустошення.
Ясне розуміння
духовного
спустошення, про яке
він нас навчає в
четвертому правилі,
вже зменшує їхню
силу знеохочення
нас. Ми введемо це
правило двома
прикладами.
Аліса –
побожна жінка,
заангажована в
парафіяльну
діяльність.
Парафіяльна
діяльність дає їй
духовну силу і
радість у Господі.
Вона переїхала в
інше місто й
відвідує місцеву
парафію. Вона хоче
брати активну участь
у парафіяльному
житті, але в нових
обставинах це важко
здійснити. Цілий рік
вона бореться й
починає сумніватися
в слушності своїх
зусиль.
Кульмінаційний
момент приходить
тоді, коли:
«Аліса
вважає себе повною
невдахою й відчуває
повне знеохочення…
Останнім часом
навіть в
індивідуальних
молитвах вона
відчуває пустку,
відсутність Бога.
Бог десь далеко, і
це відчуття піддає
її фрустрації. Вона
переживає, чи не
втратила віру в Божу
люблячу турботу.
Вона продовжує брати
участь у
богослужіннях
спільноти й далі
віддається
індивідуальним
молитвам, але все це
здається їй
безнадійним і
непотрібним»
.
Аліса
досвідчує
знеохочення, яке
викликає відчуття
віддаленості Бога.
Вона продовжує брати
участь у
богослужіннях
спільноти й далі
віддається
індивідуальним
молитвам, але
радість залишила її:
«все це здається їй
безнадійним і
непотрібним».
Джейн –
побожна жінка віком
до сорока років.
Вона приїхала в
реколекційний
будинок на
реколекції з
духовним
супроводженням.
Перші дні вона
відчувала великий
мир і радість
відчуття присутності
Бога. На третій день
реколекцій радість
відчуття любові Бога
спонукала її
збільшити час
молитви. Ось опис
наступних днів
реколекцій:
«День
4: Вранці Джейн
пробуджується з
важким болем в
голові, виснажена й
напружена. Вона не
може молитися.
Радість зникла. Вона
втомлена, сумна і
примхлива. Ввечері
розповідає
керівникові про свої
дії упродовж дня й
їхні наслідки.
Керівник радить
скоротити час
молитви й більше
відпочивати.
День 5:
Вона слухає пораду,
скорочує молитву,
але не відчуває
ентузіазму,
похмура.
День 6:
Під час ранкової
молитви велике
занепокоєння. Вона
починає сумніватися,
чи Бог був присутнім
у перші дні
реколекцій. Вона
думає, що це був
витвір її
надактивної уяви.
Хто вона така, щоб
їй дали відчуття
солодкості Господа?
Її знеохочує думка,
що глибоке духовне
життя – не для неї.
Її прагнення Бога –
ілюзія. Решта дня –
неспокій, замішання,
знеохочення»
.
Джейн в
інших обставинах
дійшла до стану,
подібного до стану
Аліси. Її внутрішній
мир і відчуття
любові Бога зникли.
Вона тепер
сумнівається, чи
взагалі була близько
від Бога, навіть у
перші дні
реколекцій, коли їй
здавалося, що
відчуває присутність
Бога. Тепер вона
знеохочена й в
замішанні щодо свого
прагнення близькості
Бога.
У кожній
духовній подорожі,
відповідно до
різноманітних
обставин кожної
людини, може бути і
є досвід такого
випробовування. Якщо
цього не розуміти й
цьому не протидіяти,
то це може
спричинити духовну
шкоду особі, яка
шукає Бога. Такий
досвід Ігнатій
називає
духовним
спустошенням і
присвячує йому четверте
правило. Ті, які
прагнуть духовно
зростати, усвідомлюють
потребу відчувати,
розуміти й властиво
відповідати на такі
знеохочуючі духовні
порухи.
|