Специфічно
духовна
втіха
У третьому правилі
Ігнатій пише:
«
[316] Правило третє.
Про духовну втіху. Втіхою
називаємо такий стан душі,
коли в ній зароджується
певний внутрішній порух,
завдяки якому вона спалахує
любов’ю до свого Творця і
Господа; внаслідок цього
вона не може любити жодного
створіння на землі заради
нього самого, а лишень у
Творці всього сущого.
Подібним чином досвідчуємо
таку втіху, коли душа
проливає сльози, які
спонукають її – чи то з
жалю за свої гріхи, чи
через Страсті Господа
нашого Ісуса Христа, чи з
якихось інших причин, що
безпосередньо пов’язані зі
служінням Йому та Його
прославою, – до любові до
свого Господа. Зрештою,
втіхою називаємо будь-яке
зростання надії, віри і
любові, а також внутрішню
радість, яка закликає і
притягує до речей небесних
і до спасіння своєї душі,
сповнюючи її миром і
супокоєм у Творці й
Господі
».
Третє й четверте
правила також
починаються з назви
(визначення), і це
змушує нас уважно
придивитися до цих назв.
В назві Ігнатій пише:
«Про духовну втіху». Не
просто «втіху», а втіху
з прикметником: «
духовну втіху».
Прикметник «духовну»
означає, що в розпізнаванні
духів Ігнатій розрізняє два
види втіхи:
духовну і
не-духовну
.
Розрізнення вирішальне для
розпізнавання духів;
справжнє розпізнавання
духів можливе тільки тоді,
коли ми засвоїмо це
розрізнення. І тому до
цього слід уважно
придивитися.
Ігнатій використовує
слово
втіха згідно з
загальним значенням цього
слова: щось радісне,
захоплююче, що дає радість
і мир. Модифікуюче слово
духовна, яке вже було у
нашому описі
духовного усвідомлення
в главі 1, має тут те саме
значення. Говорячи про
духовне усвідомлення, ми
відмічали, що серед
багатьох порухів, які
нуртують у наших серцях,
деякі мають особливе
значення для нашого життя
вірою й виконання волі
Бога. Ми говорили, що вид
внутрішнього усвідомлення,
який уважний до цих духовно
важливих порухів у серці,
супроводжуючих їх думок і
до їхнього впливу на наше
життя вірою й виконання
Божої волі, є духовним
усвідомленням. Аналогічно
Ігнатій тут говорить про
духовну втіху:
радість, порухи, які
піднімають серце (отож
«втіха»), що безпосередньо
впливає на наше життя вірою
і виконання волі Бога (отож
«духовна»). Деякі приклади
допоможуть зрозуміти
різницю між двома видами
втіхи – духовної і
не-духовної.
Людина зазнає велику
радість, надихаючий
досвід у своєму житті.
Це дари люблячого
Творця, і ми багатіємо
ними. Але не весь цей
досвід духовний у
значенні, яке ми вже
окреслили; не весь має
прямий і безпосередній
стосунок до нашого
життя вірою й виконання
волі Бога. Такий досвід
може включати радість серця
від контакту з природою,
коли ми захопленні й
наповнені енергією її краси
й спокою, або внутрішні
порухи від слухання гарної
музики чи споглядання
великих витворів мистецтва.
Дружня компанія і задушевні
розмови з близькими і
друзями також дають почуття
радості. Фізичні вправи
також можуть збудити
відчуття фізичного
задоволення й
сили
. Такий
досвід добрий, і Творець
бажає його для нас, але це
не духовна втіха в
значенні, яке Ігнатій надає
їй. Такий досвід не має
прямого і безпосереднього
стосунку до нашого
життя вірою і виконання
волі Бога. Зрозуміло, що
слово
не-духовна не має
негативного значення. Цей
термін просто вказує, що
така втіха – це рівень
нашого досвіду, інший від
духовної втіхи, про яку
Ігнатій говорить у своєму
навчанні про
розпізнавання
.
Не-духовна втіха,
хоча не є духовною у
прямому значенні, але
може бути
трампліном для
специфічно духовної втіхи.
Наступні приклади покажуть
різницю і зв’язок, який
може бути між цими двома
видами втіхи.
7 червня 1897, в
останнє літо життя св.
Терези з Лізьє, вона
зустрілася зі своєю
старшою сестрою Поліною
в саду кармелітського
монастиря. Поліна описує
це так:
«Спускаючись
зі сходів, вона побачила
справа, під кущем, малу
білу курку, яка крилами
закривала усіх своїх
курчат. Деякі з них
тільки висували свої
голівки. Вона
затрималася і задумливо
дивилася на них. За
хвилину я дала їй знак,
що вже треба
повертатися. Її очі
наповнилися сльозами. Я
сказала: «Ти плачеш!»
Вона закрила рукою очі,
плакала ще більше і
відповіла
мені:
«Зараз я не можу
тобі відповісти; я дуже
зворушена…»
Ввечері в
своїй келії вона мені
сказала з небесним виразом
обличчя:
«Я
плакала на думку, що добрий
Бог використав це
порівняння, щоб ми повірили
в його ніжність. Він був
таким упродовж усього мого
життя! Він повністю сховав
мене під своїми крилами!...
Сьогодні, коли я залишала
тебе, то плакала,
піднімаючись сходами, я не
могла себе опанувати, я
спішила до нашої келії; моє
серце переповнювала любов і
вдячність» .
Ми знову на святій
землі… Тереза стоїть в
саду і споглядає чарівну
сцену природи: квочка
захищає курчат своїми
крилами. Коли Тереза
споглядає, в ній
розвивається процес
мислення і відчування.
Спочатку сама картина
приносить їй радість.
Поступово горизонт
розширюється і вона
згадує, що Ісус
використав цей образ для
опису своєї великої
любові до людей:
«Скільки разів хотів я
зібрати дітей твоїх, як
квочка збирає курчат
своїх під крила» (Мт.
23, 37). Вид квочки, яка
захищає своїх курчат,
пробуджує в пам’яті
слова Псалма: «Бо ти
прийшов мені на
допомогу, і в тіні крил
твоїх я ликуватиму» (Пс.
63, 8). Як тільки
біблійне розуміння цієї
картини розгортається в
її думках, серце Терези
звертається з радістю до
Бога й вона починає
плакати: «Я плакала на
думку, що добрий Бог
використав це
порівняння, щоб ми
повірили в його
ніжність».
Потім вона робить
наступний крок у
внутрішньому процесі.
Тереза вже перейшла від
картини в саду до
загального біблійного
навчання; тепер вона
переходить від загального
біблійного навчання до
відчуття \ усвідомлення, як
це навчання освітлює її
особисте життя:
«Він був таким упродовж
усього мого життя! Він
повністю сховав мене під
своїми крилами!». Вона так
зворушена, що не може
говорити, тільки плаче,
мовчки проявляючи глибоку й
радісну вдячність, яка
переповнює її серце перед
Богом.
Цей процес
розпочинається із
споглядання красивої
картини природи; Тереза
відчуває задоволення,
спостерігаючи за
квочкою, яка захищає
свої курчата. Можемо
сказати, що Тереза
досвідчує
не-духовну, природну
втіху. Її серце
захоплюється – це відповідь
здорового серця на красу
довколишньої природи. Але
це ще не має прямого і
безпосереднього стосунку до
її життя вірою й виконання
волі Бога.
Потім відбувається
перехід від того, що
втішає
не-духовно, до того, що
втішає
духовно: «Я плакала на
думку, що добрий Бог
використав це порівняння,
щоб ми повірили в його
ніжність». Відбувається
щось, що більше від простої
радості споглядання
природи. Картина природи
стає трампліном для
відчуття \ усвідомлення
часткового біблійного
вираження Божої любові, яка
захищає: образ Бога, який
захищає свій народ в тіні
своїх крил. Біблійне
послання Бога, який навчає
нас своєї ніжності,
супроводжується потужним
відчуттям \ усвідомленням
його захисної ніжності суто
для неї, який тепер стає
досвідом Терези в саду.
Очевидно, що
рівень віри тепер
прямо й відразу діє в її
серці, переповненому
втіхою, яку вона переживає.
Не-духовна втіха стала
трампліном для духовної
втіхи.
Ми затрималися на
різниці між духовною і
не-духовною втіхою, бо
здатність виразно
розрізняти між цими
двома рівнями втіхи
надзвичайно важлива для
точного розпізнавання
того, що справді
походить від Бога у
приємних порухах серця.
Наступні приклади нам у
цьому
допоможуть.
Чоловік звільняється
з роботи й відчуває
внутрішній спокій. Жінка
говорить проблемному
колезі по роботі
наболіле, яке довго
тримала в собі, і
відчуває якийсь вид
задоволення. Ще хтось
змінює свій вибір
покликання і відчуває
свободу, що звільнив
себе від довгострокових
обов’язків. У такий
ситуаціях особи
відчувають піднесення
серця; вони досвідчують
втіху. Чи ця втіха є
знаком доброго духа і
підтвердженням того, що
вони вірно виконують
Божу волю в тому, чим
займаються? У цих
коротких прикладах ніщо
не вказує на те, що
втіха обов’язково
духовна, тобто, що
походить із віри й підсилює
віру. Наступні елементи
можуть прояснити ситуацію.
Тут важливо, щоб особи, які
розпізнають, були здатними
розрізнити духовну і
не-духовну втіху. Ця
здатність допоможе їм, з
одного боку, не робити
духовні висновки з
не-духовних порухів, і, з
другого боку, брати силу,
як того бажає Бог, зі
справжньої духовної втіхи.
Ми повернемося до цього
розрізнення при
коментуванні наступних
правил Ігнатія.
|