Дія ворога: послабити рух до
Бога
Оскільки
фундаментальний напрямок
осіб правила 2 протилежний
до напрямку осіб правила 1,
то дія двох духів у правилі
2 протилежна до їхньої дії в
правилі 1: «
У тих, хто старанно очищається
від гріхів і в служінні Господу
Богу чинить поступ від доброго
до ще кращого, добрий і злий
духи діють у
спосіб, протилежний
описаному у першому
правилі
». Особу, яка йде від
Бога, ворог заохочує, а добрий
дух непокоїть її серце (правило
1). Особу, яка йде до
Бога, ворог тепер турбуватиме,
а добрий дух заохочуватиме
(правило 2). У правилі 2
Ігнатій показує дію двох духів
в людині, яка йде до
Бога.
Спочатку
дія ворога: «
Злому духові у цьому випадку
властиво
гризти
(bite,
morder)
,
засмучувати
(sadden,
tristar)
і
встановлювати
перешкоди
(place obstacles,
poner
impedimentos)
,
примушуючи людину
непокоїтися
(disquieting,
inquietando)
через
фальшиві причини і
спонукаючи відтак
зректися поступу».
Ігнатій описує звичайний
спосіб дії ворога в
людях, які йдуть до Бога.
Вивчення цих взірців дії
полегшить розпізнавання,
ми зможемо краще
усвідомлювати, розуміти й
відкидати такі дії
ворога.
Ігнатій виділяє
декілька «знеохочуючих»
(discouraging) тактик ворога
в людині, яка йде до Бога:
«Злому
духові у цьому випадку
властиво гризти
(bite,
morder),
засмучувати
(sadden,
tristar)
і встановлювати
перешкоди (place
obstacles, poner
impedimentos),
примушуючи
людину непокоїтися
(disquieting,
inquietando)
через
фальшиві
причини». Кожній
з цих тактик слід приділити
увагу. Мета кожної тактики
та сама: «спонукаючи
зректися поступу» в
напрямку до Бога.
«Гризіння, кусання», які
непокоять
У правилі 1
Ігнатій говорить про
«гризіння, кусання» добрим
духом людей, які йдуть від
Бога. Добрий дух діє в таких
особах, «
викликаючи в них докори
сумління та жаль»
(biting their consciences)
.
Це слово означає дію, яка
непокоїть (unsettling) і турбує
цих людей. У правилі 2 тепер
ворог викликає непокояче
«гризіння, кусання» в серцях
людей, які шукають Бога
.
Таких людей не легко спокусити
до гріха, отож ворог їх цим не
спокушає. Його тактика –
гризіння,
кусання, які збуджують
відчуття неспокою, зменшують
внутрішній мир і радість від
служіння Богові. І така тактика
ефективна. Якщо вони – і ми –
не усвідомлюють і не розуміють
цього, отож не відкидають це
«гризіння, кусання», то
зменшується енергія «
чинити
поступ від
доброго до ще
кращого». Якщо ми
піддамося дії ворога, то
виникатимуть наступні проблеми.
Ігнатій пише до сестри Терези
Рехадей, жінки, щиро відданої
Божій любові:
«
Ворог терзає Вас двома
способами, але не для того, щоб
спокусити Вас до гріха і
відірвати від Господа, а для
того, щоб відвести від більшого
служіння Богові й позбавити
великого внутрішнього миру.
Перший спосіб: подає і навіює
Вам фальшиву покору; другий
спосіб: вводить Вас у дуже
великий страх перед Богом, який
сильно атакує і паралізує
Вас» .
Отож важливо
усвідомлювати такі духовні
проблеми й уміти на них
відповідно відповідати.
Сум
Ворог також
викликає сум у
тих, які йдуть до Бога. У
правилі 1 ми бачили, що в
тих, які йдуть від Бога,
добрий дух викликає «жаль»,
а мовою Павла: «чинить
спасенне каяття» (2 Кор. 7,
10). Сум, про який Ігнатій
пише у правилі 2, це інший
сум. Це не природний
людський здоровий жаль, який
виникає в деякі моменти
життя, такі як втрата
коханої особи, зміна місця
проживання чи праці тощо. Це
також не очищувальна темрява
в молитві, яку часом Бог дає
тим, які близько від Нього,
аби збільшити їхню здатність
любити. У правилі 2 Ігнатій
відмічає різні види суму:
сум щодо Бога, щодо молитви,
щодо любові до інших в
Богові, тобто щодо всього,
що впливає на виконання
Божої волі. Такий сум
зменшує духовну енергію
людей, які йому піддаються,
і сповільнює їхній шлях до
Бога. Як Ігнатій далі
говорить сестрі Терезі
Рехадей:
«Він
постійно
наповнює нас смутком, і то так,
щоб ми не знали, чому ми сумні.
Ми не можемо ревно молитись, не
можемо контемплювати, не
відчуваємо внутрішнього
задоволення і смаку, коли
говоримо чи слухаємо побожні
речі» .
У такому сумі немає нічого
здорового. Це також дуже
ефективна тактика, і якщо ми її
не усвідомимо, не зрозуміємо і
не відкинемо, то такий сум
зменшить наші духовні сили. Ми
втрачатимемо ревність і
поступово сповільнюватимемо
«рух» до Бога – чого й хоче
ворог. Цей вид гнітючого суму
(dispiriting sadness),
фактично, – один із
найвиразніших знаків дії
ворога.
Перешкоди
Ігнатій говорить,
що потім ворог «встановлює
перешкоди» на шляху особи,
яка шукає Бога. До прикладу,
жінка глибокої віри відчуває
Божу любов і нові сили в
своєму прагненні відповісти
на цю любов. Тепло любові
спонукає її планувати нові
кроки в служінні Богові,
вона починає вводити це в
практику. Вона «чинить
поступ від доброго до ще
кращого». Але в серці
пробуджується інший порух.
Вона починає бачити труднощі
й проблеми, які постануть,
якщо вона продовжуватиме йти
шляхом духовного поступу. Це
спонукає її розглянути свою
слабкість. Поступово зростає
відчуття, що вона занадто
слабка, аби подолати
труднощі, що духовна
новизна, хоча й приваблива,
але не досяжна для неї.
Ворог встановлює
перешкоди, аби її
затримати.
Ігнатій у листі до
сестри Терези Рехадей
продовжує:
«Загальна
тактика ворога щодо
початківців, які бажають
служити Господові, полягає у
тому, щоб чинити перешкоди й
труднощі. Це його перша зброя,
якою він ранить початківців.
Наприклад, підкидає такі думки:
„Як ти зможеш усе своє життя
прожити в такому покаянні,
позбавити себе радості
материнства, друзів,
матеріального добра, жити в
усамітненні, без миру? Хіба
немає іншого способу спасти
душу без таких зречень?” Він
хоче нас переконати, що будемо
мати життя, повне
ст
раждання, якого ніхто ще не
мав» .
Виникає ціла
літанія питань: Чи я зможу?
Чи я зможу? Чи я зможу?...
Перешкоди, труднощі,
розумові рації одні за
одними, що це буде важко…
все це веде до того, аби
знеохотити побожну особу йти
«від доброго до ще
кращого».
Саме так діяв
ворог у духовному
пробудженні Августина, який
прагнув очиститися від
гріхів і наблизитися до
Бога. Він пише: «Мене
тримали якісь дрібниці,
незначні та беззмістовні,
мої старі прив’язання. Вони
щипали моє тіло й шепотіли:
«Ти звільнишся від нас? З
цього моменту ми вже ніколи
не будемо разом із тобою,
ніколи. З цього моменту ти
вже ніколи не зможеш робити
ці й інші справи, ніколи».
Августин говорить, що ці
внутрішні голоси «не давали
мені відірватися від них,
звільнитися, перескочити
через бар’єр на другу
сторону, куди Ти мене
кликав»» .
Ці голоси
встановлювали
перешкоди на шляху
Августина до Бога. Вони його
знеохочували й ефективно
гальмували на дорозі до Бога.
Людина, яка шукає Бога, знову
відчує важливу потребу
розпізнавання: усвідомити,
зрозуміти й відкинути такі
порухи, щоби справді «йти
вперед».
«Фальшиві причини», які
непокоять
Врешті-решт ворог
забирає в таких людей мир,
примушуючи «
непокоїтися через фальшиві
причини» тих, які
зростають у любові до Бога. Ми
вже бачили, що добрий дух
використовує «розумову
здатність морального
осуду», аби вжалити сумління
тих, хто далеко від Бога, й
повернути їх до Бога. На
побожних людей ворог також діє
через розум. Але «причини»
ворога – це фальшиві
причини, і їхня фальш
пізніше проявляється в
афективних наслідках; вони
непокоять побожних
людей, відбираючи в них
внутрішній мир.
Луція після
реколекцій повертається
додому. Під час реколекцій
вона відчула близьку любов
Бога. Пізніше вона написала
керівникові реколекцій про
те, що переживала,
повертаючись додому:
«Коли місяць тому
я поверталася з реколекцій,
то пережила щось, що
залишило в мені великий
відбиток. Це справді мене
здивувало! Мій розум був у
такому помутнінні, що я не
могла зрозуміти, що зі мною
діється. Я не розуміла, чому
я відчула щось погане так
швидко після того, як довгий
час відчувала тільки щось
добре. По дорозі додому я ще
раз оцінювала свої
реколекції й відчувала, що
змарнувала їх, що це була
марна трата часу. Я
подумала, що може маю великі
проблеми, а під час
реколекцій була нечесною і
не розповіла про них.
Оскільки я навіть не знала,
що це за «проблема», то
виснувала, що, ймовірно, я
була нездатна виконати
реколекції «добре», бо не
була чесною і відкритою.
Прийшла думка, що мені не
треба марнувати мій і ваш
час на реколекції. Коли я
подумала, що треба вам
подзвонити й сказати це,
виникли ще більше перешкоди.
Я відчула, що насправді не
маю права вас турбувати,
окрім того, мої реколекції
вже закінчилися. Якщо справа
не вирішилася під час
реколекцій, то це моя
провина» .
Розповідь
наповнена «фальшивими
причинами»: «Я
ще раз
оцінювала свої
реколекції… Я
подумала, що може маю
великі проблеми… під час
реколекцій була нечесною і
не розповіла про них».
Нездатність Луції знайти
якусь серйозну причину не
заспокоїла її, а стала
наступною «причиною», яка
підтверджувала її
нездатність добре виконати
реколекції: «Оскільки я
навіть не знала, що це за
«проблема», то виснувала,
що, ймовірно, я була
нездатна виконати реколекції
«добре», бо не
була чесною і відкритою». Ще
одна «причина» вказує Луції,
що не треба розмовляти з
керівником про її теперішнє
замішання: реколекції
закінчилися, і «якщо справа
не вирішилася під час
реколекцій, то це моя
провина». Всі ці «причини»
дуже непокоять: «Я не
розуміла, чому я відчула
щось погане так
швидко після того, як довгий
час відчувала тільки щось
добре». Вражає те, що в
процесі цього досвіду всі ці
«причини» побожна жінка
вважає слушними.
Часом щось подібне
діється в серцях побожних
людей, які шукають Господа.
Вони переглядають свою
духовну ситуацію й знаходять
одну причину, потім другу,
потім наступну, що з ними
щось не так… і що їх
непокоїть. У таких випадках
вони повинні усвідомлювати,
що насправді відбувається.
Якщо три наступні елементи
присутні одночасно, то
можемо бути впевнені, що це
дія ворога: особи «
чин
я ть
поступ від доброго до ще
кращого» в
служінні Богові; «причини» щодо
їх духовної ситуації виглядають
переконливими для них; із цих
причин виникає неспокій, який
зменшує їхні афективні сили в
наслідуванні Господа. Таким
«фальшивим причинам» не можна
вірити, їх треба просто
відкинути.
У такий спосіб,
описаний у правилі 2, ворог
шкодить побожній людині. Ще
раз нагадую, що ми говоримо
про «ворога» в широкому
значенні, описаному вище:
«батько брехні», наша
слабкість, зовнішній вплив,
поєднання різних факторів.
Вхідним місцем дії ворога
можуть бути наші емоційні
схильності тривожитися чи
смуток, який ми вже
переживаємо; неправильне
сприйняття подій нашого
щоденного життя; нелегкі
стосунки з іншими людьми;
обтяжливі обставини на
роботі чи в родині тощо. У
нашій духовній мандрівці
важливо усвідомлювати, як ці
фактори впливають на нашу
духовність.
Поки що правила
Ігнатія просто описують
тактику ворога. У назві
правил він пише, щоб ми
усвідомлювали, розуміли й
відкидали такі
напади ворога. Але ще не
говорить, як відкидати
ці напади. Про це буде мова
у правилах від 5-го по
14-те.
|