Добрий дух
Пояснивши дію ворога,
Ігнатій звертається до дії
доброго
духа в тих самих людях,
занурених у смертні гріхи. У
таких людях «добрий дух діє
протилежним чином». Вираз
«добрий дух», так само як і
вираз «ворог», слід розуміти в
широкому значенні. «Добрий дух»,
з усією упевненістю, означає,
понад усе, Бога,
коли Він безпосередньо діє в
серці людини. Для Ігнатія
«добрий дух» також означає
ангелів,
які, згідно з Божою волею,
служать знаряддям його любові до
своїх дітей.
Цей вираз також
виражає Божу дію в нас через дар
благодаті,
даний нам у Хрещенні: освячуюча
благодать, теологальні,
кардинальні й моральні чесноти,
дари Святого Духа, індивідуальні
харизми. «Добрий дух» включає
різноманітні спонуки
до добра, які існують
довкола нас у світі й у
співпричасті святих. Це, до
прикладу, члени сім’ї Ігнатія,
які дали йому побожні книжки, і
самі книжки – це знаряддя дії
доброго духа в ньому; як
Понтіціан і його розповідь про
християнський вибір двох клерків
була знаряддям доброго духа,
який діяв у Августині. Можемо
сказати, що всі особи й те, що
спонукає нас йти до Бога,
міститься у виразі «добрий дух».
Усе це в кінцевому розрахунку
відноситься до Бога – їхнього
початку й мети. В наших
обговореннях розпізнавання ми
використовуватимемо вираз
«добрий дух» у широкому
значенні.
|