Дія ворога: підсилити рух від Бога
Тут
Ігнатій ставить перед нами дві
дієві особи духовної драми, яку
він описує: людину,
яка йде від Бога і
вибирає смертний гріх, і
ворога.
У таких людей, він пише, ворог
«
зазвичай
, підкидає гадані приємності,
змушуючи їх уявляти
собі різні чуттєві насолоди та
розкоші, щоб на довше затримати і
ще глибше втопити їх у гріхах та
вадах».
Тут, як
і в інших місцях, говорячи про
розпізнавання
(ДВ 10, 334),
Ігнатій подає звичайний спосіб,
у який ворог призвичаєний діяти.
Роздуми над своїм духовним
досвідом виявляють, що ворог у
деяких типах людей і в деяких
духовних ситуаціях зазвичай діє
стандартно. Вираження стислою і
практичною мовою стандартних
взірців дії ворога – це найкраща
допомога Ігнатія в його
правилах. Якщо ми добре вивчимо
ці взірці, то зможемо їх
розпізнавати швидше й
точніше.
Ігнатій
говорить, що на людину, яка
піддана смертним гріхам, ворог
зазвичай діє через уяву.
Він наповнює її уяву образами
«чуттєв
ої
насолоди та
розкоші»,
пробуджуючи у такий спосіб
притягання до цієї «насолоди та
розкоші», і занурюючи ще глибше
у «гріхи та вади». Так ворог
діяв у молодому Августині: «У
молодості я загорівся поганими
справами». Велика сила всередині
Августина вела його від Бога до
« чуттєв
ої
насолоди та
розкоші». Якщо
вплив на уяву – це стандартна
тактика ворога в кожну епоху, то
правильно було би ствердити, що
в наш час – час «культури
образу» – ставки ще вищі.
|