Два фундаментальні напрямки життя
Ми вже
відмічали напрямок мови в
розповіді Августина про його
досвід. Були два фундаментальні
напрямки. Перший – від Бога до
самопоблажливого життя з
ігноруванням моральних обмежень.
Це напрямок молодого Августина.
Другий напрямок породжує
зростаюча втома серця від такого
способу життя, яка змінює перший
напрямок. Збільшується бажання
Августина розірвати з порожнім
життям, відлученим від Бога, і
йти до Бога. Ще до навернення,
хоча й нерішуче, він починає
рухатися в іншому напрямку: «Я
пробував знову й підійшов трошки
ближче до моєї мети, потім ще
ближче…».
Ці два
фундаментальні
напрямки духовного
життя, засвідчені в досвіді
Августина, можна окреслити так:
перший полягає
в рухові від
Бога і до
смертних гріхів; другий,
протилежний до першого, полягає
в рухові до
Бога і від
смертних гріхів, а насправді
– від будь-якого гріха:
смертного чи легкого. У першому
правилі Ігнатій описує дію двох
духів, доброго і поганого, в
людині, яка йде від
Бога і до
смертного гріха – як у
випадку молодого Августина. У
другому правилі він описує дію
двох духів у людині, яка йде
до
Бога і від
смертного гріха – як у
випадку зрілого Августина, який
шукає духовного
відновлення.
Таким
чином Ігнатій підкреслює дуже
важливий факт: щоби точно
розпізнати, який дух діє в
людському серці (і тому знати –
прийняти його чи відкинути), ми
повинні спершу ідентифікувати
фундаментальний
напрямок духовного
життя особи. Це – необхідна
умова для правильного
розпізнавання, який дух діє в
особі, яка його досвідчує у
своєму напрямку. Ці два правила
допомагають нам ідентифікувати
величезний і заплутаний духовний
досвід і правильно на нього
реагувати. Тепер наше завдання в
цьому розділі: вивчити перше
правило.
|