Відповісти (Прийняти \
Відкинути)
Другий
і когнітивний крок також не мета
сама по собі, а, в свою чергу,
спрямований до наступного кроку.
Для Ігнатія навіть усвідомлення
і розуміння, взяті разом, – це
ще не розпізнавання духів, їх
слід спрямувати до дії.
Тільки тоді, коли особа
усвідомила, правильно зрозуміла
і починає діяти відповідно з
духовними порухами, відбувається
справжнє розпізнавання
духів.
У назві
правил Ігнатій використовує два
дієслова, щоби виразити духовну
дію, яку описує як «прийняти» і
«відкинути». Тут ці слова також
пояснює досвід самого Ігнатія.
Як тільки Ігнатій зрозумів із
тривалого взірця кінцевого
незадоволення, що світська мета
не походить від Бога, то
відкинув її.
З цього моменту Ігнатій повністю
залишає світську мету й ніколи
до неї вже не повернеться.
Зрозумівши Божий план щодо свого
життя, він, через досвід
кінцевої радості, поєднаної з
думками про побожну мету,
приймає її
й активно до неї прямує. Він
подорожує до Манреси і там
починає наслідувати святих. Він
здійснює прощу до Єрусалима
згідно зі своїми планами, і там
починає підпорядковувати своє
життя Божим планам.
У
розпізнаванні духів усе
спрямоване до дії: рішуче
прийняти те, що походить від
Бога, і рішуче відкинути все
інше. Правильні й рішучі духовні
дії можна робити завдяки
духовному усвідомленню та
духовному розумінню. Як показує
приклад самого Ігнатія,
розпізнавання вимагає від людини
діяти. Самого тільки глибокого
розуміння духовної дійсності
недостатньо; людина, яка
розпізнає, повинна бути готовою
діяти відповідно з тим, що
зрозуміла.
І тому
існує фундаментальна парадигма,
яка керує розпізнаванням духів:
усвідомлювати \ відчувати,
розуміти, відповісти. У назві
правил Ігнатій просто формулює
ці три кроки. Наступні
чотирнадцять правил детально нам
розкажуть і зі здоровою
практичністю покажуть, як ці
правила вводити в практичне
життя. Ми постійно
повертатимемося до цих трьох
кроків у роздумах про
розпізнавання.
|