<< Previous    1...   11  12  [13]  14  15  ...82    Next >>

«Розуміти» 

 

Отож, перший крок у розпізнаванні – перехід від свідомості, спрямованої «назовні», до свідомості, спрямованої «всередину», щоб помітити духовні порухи в серці й думках. Але бути «всередині» – не мета сама по собі. Хоча це ключ, але духовне усвідомлення – це ще не розпізнавання духів. Таке усвідомлення незамінне, бо тільки воно створює можливість для другого суттєвого кроку в розпізнаванні. В духовному усвідомленні все спрямоване до наступного кроку, моменту, коли від «помічання» йдемо до розуміння духовного значення помічених внутрішніх порухів.

Як тільки Ігнатій усвідомив невдоволення і вдоволення, яке супроводжує думки контрастних цілей, то відразу перейшов до наступного кроку:

«Він став чудуватися нею [різницею] і її осмислювати,  усвідомлюючи  з власного досвіду, що одні думки породжують в ньому сум, а інші – радість. Помалу він почав бачити відмінність між духами, що діяли в ньому: один від диявола, другий – від Бога» [1].

Наголос на когнітивну активність виразний. Тепер, коли його духовні очі «трошки відкрилися», Ігнатій починає роздумувати про різницю між двома контрастними взірцями емоційних реакцій, які він помітив. Розмірковуючи, «помалу» він починає розуміти значення цього контрасту: його породжують два протилежні духи, що діють у ньому. Поступово він приходить до розуміння, що один – від Бога, другий ні. Це інтерпретативний крок у розпізнаванні і також, як і духовне усвідомлення, неоціненна духовна допомога. Чітке сприйняття походження і напрямку духовних порухів серця дає нам потрібне світло, щоб іти за відповідним керівництвом Святого Духа.

Другий і когнітивний крок намагається відповісти на такі питання: Ці порухи – це справді духовний досвід, тобто, чи вони впливають на моє життя вірою, надією, любов’ю, на моє підпорядкування себе Божій волі? Якщо так, то розпізнавання духів справді потрібне. У цьому випадку, чи вони несуть в собі Божі знаки (до прикладу, радість, яка супроводжувала думки про побожну мету), чи ні (сум, який супроводжував думки про світську мету)? Тоді, через рефлексію, я можу знайти достатньо виразні відповіді на ці питання й позначити духовний досвід як такий, що походить або не походить від Бога, можу завершити другий крок у розпізнаванні духів; я розумію цей духовний досвід.



[1]  Автобіографія, 8. 
<< Previous    1...   11  12  [13]  14  15  ...82    Next >>