Відвага
духовного усвідомлення
Розгляд такого усвідомлення \
відчування веде нас до питання,
фундаментального для всього розпізнавання
духів і для духовного життя взагалі: чому
духовне усвідомлення \ відчування таке
важке? Чому ми не сприймаємо духовних
порухів у наших серцях більше? Чому дуже
часто ми спонтанно схильні жити «зовні»
більше, ніж «всередині», що якщо не зробимо
виразних зусиль усвідомлення \ відчування,
то не осягнемо його? І чому такі зусилля так
багато від нас вимагають? Чому вони такі
важкі у щоденному житті? Оскільки внутрішнє
духовне усвідомлення \ відчування –
необхідна точка для входу в розпізнавання,
то ця проблема вимагає більшої уваги, якщо
хочемо ефективно розпізнавати духів. Спроба
відповісти на це питання спонукає нас краще
оцінити те, що залучене до такого духовного
усвідомлення \ відчування.
Будь-який відповідний підхід до
цього питання повинен розглядати багато
вимірів людської особи, яка шукає такого
усвідомлення \ відчування. Перше, що
потрібно: знання в царині розпізнавання.
Йоан Кассіан (V ст.) стверджує,
що в духовній боротьбі всі зустрічаються
в особливий спосіб із духовними порухами
серця й усвідомленням їх:
«Хоча причини цих пристрастей, як
тільки вони пояснені старшими, всі визнають,
але перед тим, як їх виявлять у собі, хоча
вони всім шкодять і присутні в кожній
людині, про них не знають».
Це саме можна сказати про
внутрішній духовний світ афективних порухів
і думок, які їх викликають або походять із
них. Вони є в кожній людині. Всі ми піддані
їм. Але без потрібного навчання ми маємо
тільки загальне і туманне відчуття про їх
існування в нас. Оскільки ми точно не
знаємо, на що слід звертати увагу
«всередині», то нам дуже важко дається
«усвідомлення \ відчування». І це навчання
Ігнатій з унікальною практичною ясністю
подає в правилах розпізнавання духів.
Наступну причину підказало вчення
томістів про різницю між тим, що дає
задоволення на рівні чуттів, і тим, що дає
задоволення на рівні інтелекту. Те, що
вважаємо добрим для чуттів, більш видиме,
відчутніше й очевидніше від того, що
вважаємо добрим в інтелектуальному й
духовному вимірах. Як наслідок: нас легко
витягнути «назовні» – до того, що можуть
сприйняти наші відчуття, в той час, як
потрібно більше зусиль, щоб увійти в менш
відчутний світ «всередині».
Жуль Тонер, роздумуючи про духовне
усвідомлення \ відчування, вказує на
додаткові фактори, які перешкоджають бути
«всередині»: людська гріховність, обман
злого духа, труднощі в зосередженні; все це
«спонукає розум безцільно блукати, реагуючи
на будь-який наявний стимул». І:
«Навіть коли ми зосередимося на
внутрішніх порухах розуму й серця, то вони
такі різноманітні та рухливі, так складно
поєднані в швидкому потоці, що відділити в
цьому потоці один порух і сприймати його
дуже важко, хіба що він дуже інтенсивний і
тривалий».
Хто з нас не впізнає цю правду
щоденного життя? Це нелегке завдання:
розплутувати незліченні нитки в килимі
щоденного афективного і рефлективного життя.
Різноманітність порухів, швидкість і різні
рівні усвідомлення ускладнюють це завдання.
«Усвідомлення \ відчування» не може бути
чимось звичним.
Також багато сказано про вплив
сучасної культури на зменшення внутрішнього
усвідомлення \ відчування. Світ Торо, який
«живе дуже швидко», сьогодні живе ще швидше.
Електронні гаджети, які завойовують вільний
час, продовжують поширюватися: портативні
телевізори, смартфони, інтернет тощо.
Секуляризований світогляд ставить під сумнів
віру й саме існування внутрішнього духовного
життя. Відповідно, важливість помічати різні
духовні порухи в серці просто не
визнається.
І хоча ці сучасні фактори,
безперечно, збільшують труднощі в осягненні
внутрішнього усвідомлення, але вони самі –
це вираження і наслідок глибшого опору жити
«всередині», опору, який існує в серці всієї
боротьби. Блез Паскаль влучно говорить про
цей глибокий опір в своєму описі відволікання,
який вже став класичним твердженням: «Я
часто говорю, що єдина причина нещастя в
тому, що людина не знає, як спокійно
перебувати в своїй кімнаті».
Відволікання, як пояснює Паскаль, – це втеча
від своїх обмежень. Оскільки для того, щоб жити
свідомо «всередині», потрібно зустрітися зі
своїми обмеженнями, то легше, хоча в кінцевому
підсумку це не задовольняє, жити «зовні»,
відволікати свою
свідомість зовнішнім. Сучасні технології тільки
пропонують нові засоби для здійснення старої
тактики відволікання. Сьогодні ми стали справді
«віртуозами відволікання».
Потрібно визнати, що жити
«всередині» означає зустрітися зі значною
кількістю людських обмежень. Ми онтологічно
обмежені як можливі, скінченні буття.
Біблійна теологія Буття 3 говорить, що ми
носимо в собі історичну рану, яка вражає
повноту нашої людської істоти. Окрім того,
нам важко зустрітися з ранами, які
психологічно акумулюються упродовж нашого
життя. Хоча ми знаємо про Боже милосердя,
але моральна слабкість залишається
незручністю, і щось подібне можна сказати
про нашу духовну боротьбу взагалі. З цим
важко зустрітися навіть в аспектах, які ми
розуміємо і приймаємо.
Якщо до цього великого опору
додамо інші фактори, про які вже говорилося:
потребу знань в царині духовного
усвідомлення, невідчутність внутрішніх
порухів, їхню складність і швидкість, то
ясно зрозуміємо силу, яка відволікає наше
усвідомлення назовні, і чому ми так охоче
відволікаємося. І тільки коли досвідчимо
правду, що «світло сяє в темряві» (Йо. 1,
5), і що бути «всередині» означає зустрітися
з самим собою, з любов’ю і зціленням нашого
Господа, тоді опір починає зменшуватися.
Стійка хоробрість прийняти цей
виклик уможливлює розпізнавання духів, і
Ігнатій заохочує нас розуміти це від
початку, з самої назви правил. Це перший і
основний вибір, який слід зробити, як це
зробив Ігнатій, щоби могти розпізнавати
порухи серця. І, як показує досвід, вибір
жити «всередині» змінює все в духовному
житті й відчиняє нові двері до Господа.
|