Переднє слово
Двадцять років тому, займаючись
реколекціями і духовним керівництвом, я в особливий спосіб
звернув увагу на розпізнавання духів. Я почав обговорювати
ці вправи під час реколекцій і семінарів, присвячених
розпізнаванню. Захоплені постійні відгуки про це навчання
переконали мене, що в цих правилах Ігнатій торкнув щось
фундаментальне в досвіді всіх людей, які щиро шукають
Господа. Я зрозумів, що Ігнатій дає засоби, яким немає
аналогів, для подолання найбільших перешкод, які вірні
зустрічають на шляху духовного розвитку: знеохочення, страх,
втрату надії й інші неспокійні порухи серця.
Мене вражало, коли я часто бачив по
закінченні реколекцій чи семінару, що такі люди говорили, що
Ігнатій дав їм безцінний набір духовних засобів для
подолання розчарування і страху. Вони відчували, що Ігнатій
допомагав їм під час духовної боротьби й озброїв духовною
зброєю, аби долати подібні випробування у майбутньому. З
новим розумінням прийшла нова надія.
Роками я розробляв метод пояснення
цих правил, за яким слідую в цій книжці. Цей метод базується
на двох переконаннях. Перше: найефективніший спосіб подачі
повного навчання цих правил – уважно вивчати, що Ігнатій
насправді говорить у них, розглядаючи їх речення по реченню,
часом слово за словом так, як він їх написав. Це потрібне
ще й тому, що стиль Ігнатія, як говорить Гіберт, твердий,
складний і важкий. Насправді я
усвідомив, що при першому знайомстві з текстом правил люди
часом відчувають розчарування. При першому читанні здається, що
правила подають мало інформації взагалі або мало
додають того, чого людина ще не знає. І лише коли їх
вивчати речення по реченню, уважно заглиблюючись у їхні
насичені формулювання, то тоді відкривається їх повнота і
життєдайне багатство.
Друге переконання: оскільки ці
правила народилися з досвіду, то їх найкраще пояснювати
постійним звертанням до досвіду. Ігнатій написав ці правила
як дайджест духовного досвіду – як свого, так і тих людей,
яким він допомагав. З цієї причини я вирішив пояснювати їх
не стільки через абстрактні міркування, скільки в світлі
прикладів, взятих із духовного досвіду. Кожне правило будемо
розглядати на прикладах, взятих із життя різних людей, деякі
з них добре знані в нашій духовній традиції, інші менше.
Коментарі до цих прикладів пояснюватимуть значення самих
правил.
У такий спосіб правила оживають. Я
часто спостерігав, як правила Ігнатія змінюються, коли їх
поєднують із духовним досвідом. При такому підході правила
ставлять на початкове й властиве місце, і стається щось
шокуюче. Скупа й лаконічна якість мови зникає, й люди зі
здивуванням починають розуміти, як глибоко Ігнатій розуміє й
описує їхній духовний досвід і як уміло допомагає їм мудро
на нього відповісти. Я сподіваюся, що вивчання цих правил за
допомогою цієї книжки сприятиме подібному
зрозумінню.
|