Ігнатій Лойола
Всі люди, які випередили нас на дорозі віри,
досвідчували такі порухи серця, і, як і ми, повинні були
робити вибір, відповідаючи на ці порухи, – прийняти або
відкинути їх. Починаючи від досвіду перших людей, описаного
в Книзі Буття, потім – на сторінках Старого й Нового Завітів
ми знаходимо людей, які повинні були розпізнавати – це дія
Бога чи ні. Упродовж століть святі допомагали заангажованим
людям зрозуміти й відповісти на порухи серця: Оріген,
Антоній Єгипетський, Августин, Йоан Кассіян, Бернард з
Клерво, Катерина Сієнська – це лише кілька імен.
Але серед них вирізняється одна людина: Ігнатій
Лойола (1491-1556), духовний керівник, навчанням якого про
духовне розпізнавання займатиметься ця книжка. Як ми
побачимо, він сам на основі свого досвіду знайшов практичну
мову для вираження цих протилежних порухів у серці й учив
ефективно на них відповідати.
Внутрішнє життя Ігнатія характеризувалося багатою
афективністю і неабияким духовним самоусвідомленням.
Посилань на його сильне духовне самоусвідомлення дуже багато
в творах тих, які знали його особисто й стали класиками
ігнатіянської традиції. Єронім Надаль, один із найближчих
друзів Ігнатія, стверджує, що Ігнатій мав особливу благодать
«бачити і споглядати в усіх речах, діях і розмовах
присутність Бога і любов до духовних справ, залишаючись
контемплятивним навіть в дії». Багато людей свідчили це
саме.
У своєму житті й творах, як і за словами свідків,
Ігнатій з’являється як особа, глибоко настроєна на духовні
порухи в своєму серці, чуйна до них і обережна у розрізненні
– що в них від Бога, а що не від Бога. Для Ігнатія таке
духовне усвідомлення було надзвичайно важливим, він пильно
підтримував його щоденно годинами; воно було основою його
духовного життя й творчості. Таке усвідомлення контрастних
духовних порухів серця, поєднане з зусиллям зрозуміти й
мудро відповісти на них, відоме як розпізнавання духів
(discernment of spirits), є предметом цієї
книжки.
«Розпізнавання» у даному значенні означає процес
розрізнення однієї речі від іншої або однієї ідеї від іншої.
«Розпізнати» (discern) (від латинського
discernere – розділити речі за їхніми
якостями, розрізнити одну річ від іншої) – ідентифікувати
одну духовну дійсність як відмінну від іншої. Вираз духів (of
spirits) описує, що потрібно розпізнати, тобто які
духовні дійсності слід розрізнити одну від одної. Слово
духи, яке Ігнатій вживає у цьому контексті, позначає
афективні порухи в серці: радість, сум, надію, страх, мир,
турботу й інші почуття, і також пов’язані з ними думки, які
впливають на наше життя вірою і на наш поступ на шляху до
Бога.
Тут ми можемо сказати, що для Ігнатія
розпізнавання духів описує процес, за допомогою якого ми
розрізняємо різні види духовних порухів у своїх серцях,
ідентифікуючи їх з впливом Бога або чиїмось іншим впливом,
аби перші прийняти, а другі відкинути. Ця книжка пояснює, ілюструє і
пристосовує «розпізнавання духів» до звичайного, повсякденного
духовного досвіду людей, які цим займаються.
Нашим
основним текстом із творчості Ігнатія будуть правила для
розпізнавання духів, які він включив до своїх Духовних
Вправ. Ці правила – це найчіткіше і
найконкретніше вчення про розпізнавання духів, яке є в нашій
духовній традиції. Грін пише про практику розпізнаванн
духів:
«Класичним
джерелом є Правила Розпізнавання Духів в Духовних Вправах
св. Ігнатія Лойоли. Навіть сьогодні ці правила, написані 450
років тому, становлять церковне канонічне locus про
розпізнавання. Що св. Августин дав стосовно проблеми зла, чи
св. Тереза Авільська і св. Йоан від Хреста дали стосовно
феноменології молитви, св. Ігнатій, з Божою благодаттю, дав
стосовно мистецтва розпізнавання» .
|