Практика
духовного розпізнавання
2
Я почала помічати, що
брати й сестри в спільноті почали змінюватися, їхня
поведінка і слова почали мене дразнити й виводити з себе. Я
почала помічати їхні помилки й обмеження, і навіть гріхи. Я
згіршувалася ними. Почала робити їм зауваження. Але вони не
звертали на це уваги – далі грішили. Під час зустрічей
спільноти я постійно оцінювала інших, внаслідок чого
відчувала неспокій, незадоволення, заздрість, що хтось живе
краще від мене. Я помалу відходила від спільноти і від
родини, зачинялася в собі, переживала пустку й
безнадію.
Людина опускає молитву, контакт з Богом
послаблюється, контакт зі злим духом
підсилюється
Я почала помічати, що брати й сестри в
спільноті почали змінюватися, їхня поведінка і
слова почали мене дразнити й виводити з себе. Я
почала помічати їхні помилки й обмеження, і
навіть гріхи. Я згіршувалася
ними.
Відкрилися очі й почала бачити зло. Фальшива
ілюмінація, розрізнення добра і зла, як Єва в
раю
|
[322] Правило
дев’яте. Існують три основні причини, що
викликають у нас відчуття
спустошення.
По-перше, буваємо
байдужими, лінивими чи недбалими у тому, що
стосується духовних вправ; відтак духовна
втіха залишає нас із нашої ж
вини.
По-друге, спустошення є
випробуванням: чого ми варті і як далеко
можемо просунутися у служінні Богові та Його
прославі, позбавлені щедрих утіх і великих
ласк.
По-третє, спустошення
допомагає нам набути істинного пізнання і
розуміння, а також внутрішнє усвідомлення
того, що не можемо самі осягнути чи зберегти
велику побожність, сильну любов, сльози або
будь-яку іншу духовну втіху, бо все це – дар
і ласка від Господа Бога; і щоб ми не вили
собі гніздо в оселі іншого, вивищуючись
розумом і відтак сягаючи гордости чи
марнославства та приписуючи собі побожність
чи інші наслідки духовної
втіхи.
|
Почала робити їм зауваження. Але вони не
звертали на це уваги – далі
грішили.
Євангелізаторка бачить скалку в чужому оці й не
бачить поліна в своєму оці
|
[321] Правило
восьме. Той, хто відчуває спустошення,
має намагатися зберігати терпіння,
опираючись у такий спосіб нападові, якого
зазнає, і пам’ятати, що невдовзі втіха до
нього повернеться, якщо у боротьбі зі
спустошенням докладатиме зусиль, описаних у
шостому правилі.
|
Під час зустрічей спільноти я постійно
оцінювала інших, внаслідок чого відчувала
неспокій, незадоволення, заздрість, що хтось
живе краще від мене.
|
[333] Правило
п’яте. Слід прискіпливо стежити за
перебігом своїх думок, і якщо початок,
середина та кінець у них цілковито добрі і
спрямовані виключно на добро, то це ознака
доброго ангела.
Та якщо перебіг думок,
навіяних духом, провадить в кінці до
чогось злого, або відволікає нас, або є не
таким добрим, як той, що його душа мала
намір здійснити попередньо, або якщо
послаблює, непокоїть чи зворохоблює душу,
позбавляючи її миру, тиші і супокою, які
були їй властиві раніше, то все це
виразно свідчить про те, що такі думки
походять від злого духа, ворога нашого
поступу і вічного спасіння.
|
Я помалу відходила від спільноти і від родини,
зачинялася в собі, переживала пустку й
безнадію.
Не залишати спільноту
|
[317] Правило
четверте. Про духовне спустошення.
Спустошенням називаємо все протилежне втісі,
описаній у третьому правилі, приміром,
затьмарення душі, душевне сум’яття, потяг до
речей низьких та земних, занепокоєння з
приводу різних тривог та спокус; все це
схиляє до зневіри, браку надії і
любови.
Людина відтак стає
бездіяльною, байдужою та сумною, відчуваючи
відокремленість від свого Творця і
Господа. Бо як втіха є
протилежністю спустошення, так і думки,
породжені втіхою, протилежні думкам, до яких
спонукає спустошення.
[318] Правило
п’яте. Під час спустошення ніколи не
слід вдаватися до змін; натомість треба
залишатися твердим і непохитним у рішеннях,
прийнятих напередодні появи спустошення або
тоді, коли попередньо відчували втіху.
Бо якщо під час втіхи нас
забезпечує проводом і порадами добрий дух,
то у час спустошення це робить злий дух,
поради якого ніколи не приведуть нас до хоч
би якогось доброго рішення.
|

|