5. Духовне керівництво – особливий елемент постійної
формації священства
А. Молоді священики
«Практика духовного керівництва допомагає
постійній формації священиків. Це класичний засіб, який
високо ціниться не тільки як метод духовної формації, але
також і тому, що дозволяє розвивати і підтримувати
вірність і великодушність у виконанні священицького
служіння» (80 п.).
Постійна формація повинна супроводжувати
священиків усе життя, незалежно від умов життя і
виконуваних функцій. Важливо, щоб семінарська формація
продовжувалась після висвячення. Формація у перших роках
священства повинна бути «продовженням загального й
інтегрального процесу постійного дозрівання, що полягає у
поглибленні кожного виміру формації – людського,
духовного, інтелектуального і душпастирського» (17
п.).
Молодий священик може відчувати певне
«пересичення» після висвячення, але це не повинно
перервати індивідуальну й групову формацію. Святіший
Отець заохочує, аби формаційні зустрічі молодих
священиків стали «прикладом і заохоченням для старших
священиків, свідченням любові до священицького уряду і
ревного піклування про локальну Церкву, яка потребує
добре сформованих священиків» (76 п.). Святіший Отець
звертає увагу на те, щоб створювати структуру постійної
формації для молодих священиків, в рамках якої зможуть
зустрічатися з духовними керівниками, знаходити час для
молитви, рефлексії і обміном досвіду.
Б. Середній вік
Постійна формація зобов’язує також священиків
середнього віку. Тоді в житті священика з’являється
багато небезпек, таких як надмірна активність або
рутинність у служінні. З’являється думка, що досвіду
достатньо і не потрібно піклуватися про дальший
інтелектуальний і духовний розвиток. Народжується
внутрішня втома і розчарування. Труднощі і невдачі
породжують почуття безпорадності. З’являється
зневіра.
Святіший Отець нагадує, що «ліками на це є
постійна формація, зважена ревізія своєї особовості і
поведінки, постійне шукання мотивів і засобів для
подальшої місії» (77 п.).
У цьому віці сповідь стає випадковою. Постійний
духовний керівник допомагає уникнути великих криз і
допомагає їх проходити.
Трудною проблемою є самотність. «Існує
самотність, яку зазнають усі і яка є чимось нормальним.
Але існує також самотність, причиною якої є різноманітні
труднощі, і які вона ще створює» (74 п.). Самотність є не
тільки джерелом труднощів, може бути також і шансом,
спонукою до молитви, навчання, до внутрішнього дозрівання
в духу жертвування.
Священик переживає самотність через єдність з
Христом, через щиру дружбу в гроні священиків і через
апостольську ревність.
В. Старші священики
Священик будь-якого віку повинен «слідкувати за
собою» (див. 1 Тм 4, 16). Також і в старшому віці
необхідна постійна формація. Священикові, який фізично
слабший, психічно вичерпаний, відчуває часом, що нікому
не потрібний і самотній, треба мати не тільки контакт з
іншими священиками, але й духовного керівника, який
збуджуватиме в ньому надію. Постійна формація навіть у
старшому віці «дозволяє зберігати молодість духа, яку
ніхто не може накинути зверху, і яку кожний повинен
постійно знаходити в собі самому. Лише той, хто завжди
прагне вчитися і зростати, зберігає цю молодість» (79
п.). Формація допомагає старшим священикам усвідомлювати,
що «далі беруть участь у будові Церкви». Особливим
способом силою з’єднання з Христом терплячим і з братами
й сестрами, які через Церкву беруть участь у страстях
нашого Господа, переживають по-новому досвід св.
Павла: Тепер я радію в стражданнях своїх за вас, і
доповнюю недостачу скорботи Христової в тілі своїм за
тіло Його, що воно Церква (Кол 1, 24) (77 п.).
Закінчення
«Духовне керівництво виконує красиву і
необхідну роль у моральному й духовному вихованні молоді,
яка прагне прочитати і виконати з повною вірністю
покликання свого життя; має значення і позитивний вплив у
всі часи. Духовне керівництво є педагогічною і
психологічною справою, що наділяє великою
відповідальністю того, хто тим займається; є духовною
вправою, що вимагає покори й довіри від того, хто йому
піддається» (81 п.) – це слова Г. Б. Монтіні, який став
папою Павлом VI.
Постійна формація, частиною якого є духовне
керівництво, є спочатку дією Святого Духа. Священик є
вільним і відповідальним помічником Святого Духа, якщо
сам користається духовним керівництвом і керує іншими:
священиком, кандидатом до священства, ченця,
мирянина.
Святіший Отець звертається до священиків
словами Отців Синоду: «Ваша роль у Церкві справді є
потрібною й незамінною. (…) Ви є слугами Євхаристії,
посередниками Божого милосердя у таїнстві покути,
утішителями душ, провідниками всіх вірних серед хуртовини
сьогоднішнього життя. (…) Не втрачайте відваги. Наша
справа не є нашою, а Божою. Той, хто нас покликав і
послав, є з нами до кінця життя. Ми є посланцями Христа»
(4 п.).

|