1. Богословські засади постійної формації священиків і
кандидатів до священства
А. Наука про священство
«Отці Синоду засвідчили про онтологічний
зв’язок, який єднає священика з Христом, Первосвящеником
і Добрим Пастирем. Ця тотожність є основою властивої
формації до священства і у священстві» (11
п.).
Святіший Отець цитує Отців Синоду (з 28.10.1990
р.): «Остаточним джерелом нашої тотожності є любов Отця.
З посланим від Нього Сином, Первосвящеником і Добрим
Пастирем ми сакраментально з’єднані у священстві завдяки
дії Святого Духа. Життя і служіння священика продовжують
життя і діяльність Христа» (18 п.).
Ісус Христос показав кінцеве обличчя священства
Нового Завіту. Місія Ісуса як Посередника сповнилась у
жертві на хресті. Увесь Божий народ є священицьким
народом, але особливу участь у священстві Христа мають
ті, які були рукоположені у диякони, священики і
єпископи.
«Через помазання у таїнстві священства Святий
Дух уподібнює їх, новим і специфічним способом, до Ісуса
Христа – Голови і Пастиря» (15 п.).
Священики є сакраментальним уособленням Ісуса
Христа. Без них Церква не могла би виконати доручення
Христа:
Ідіть і навчайте всі народи
(Мт 28, 19) і
Це робіть на згадку про мене
(Лк 22, 19).
Ісус є Добрим Пастирем, який віддає життя за
своїх овець і збирає їх в одну вівчарню. Священики
уприсутнюють Христа, Доброго Пастиря.
Зв’язок священиків з Христом тісно поєднується
з їхньою реляцією з Церквою. Ці реляції «внутрішньо
з’єднуються і взаємопроникаються» (16 п.). Святіший Отець
говорить про зв’язок священика з Христом і Його Церквою у
трьох вимірах. «Рукоположений священик є слугою Христа,
присутнього в Церкві як таїні, сопричастя і місії» (17
п.).
Б. Таємниця покликання
Фундаментом кожного християнського покликання є
випереджаюче вибрання Отцем.
Євангельський опис покликання апостолів
наближує розуміння таємниці священицького покликання.
«Історія кожного священицького покликання – пише Іоанн
Павло ІІ – подібно як і кожного християнського
покликання, є історією невимовного діалогу між Богом і
людиною, між любов’ю Бога, який кличе, і свободою людини,
яка з любов’ю Йому відповідає» (36 п.). Найважливішою є
«вільна і повністю дармова інтервенція Бога, який кличе…
Суверенний вибір Бога, який кличе людину, вимагає
безумовної пошани і не може бути навіть у найменшій мірі
предметом претензій з боку людини, і його неможливо
замінити людським рішенням» (36 п.). З боку людини
необхідно відчути здивування, вдячність і довіру до
допомоги Бога, який кличе. В покликанні об’являється
любов Бога і водночас «найвища з можливих форм людської
свободи, яка виражається прийняттям поклику Бога і
довірою до Нього» (36 п.). Людина відповідає на Божу
благодать добровільною жертвою себе самої. Святіший Отець
подає приклад Діви Марії, бо «більше ніхто не відповів з
такою великою любов’ю на безмежну любов Бога як Вона» (36
п.).
Священицьке покликання дається і приймається в
Церкві і за посередництвом Церкви. Церква народжує і
виховує покликання. Покликання виходить з Церкви і є
даром для росту Церкви. Єпископ або компетентний
настоятель перевіряє здібності і покликання кандидата до
священства.
Церква зосереджує в собі всі покликання, якими
Бог її обдаровує на дорозі спасіння і сам об’являється як
таїна покликання.

|