1. Засновки
В окресленій в титулі реляції попробую
відчитати ситуацію людини з Центрально-Східної Європи,
маючи перед собою особливі стосунки, які існують між
двома особами в духовному керівництві.
Трюїзмом є твердження, що духовний керівник
повинен брати до уваги ситуацію людини, яку супроводжує в
духовному розвитку, і повинен усвідомлювати обставини, в
яких сам перебуває. Щоб зрозуміти ситуацію людини, треба
намагатись пізнати не тільки історію її життя з
неповторними впливами, але також вміти побачити її в
ширшому суспільному й еклезіальному контексті, в якому
пробігає її життя.
а. Цей контекст є найчастіше контекстом світу
без Бога і є причиною та місцем багатьох страждань, які
змушують людину шукати спасіння, яке
сприймається не в богословському значенні, а в
дорелігійному – як порятунок.
Св. Ігнатій Лойола саме таким способом вчить
нас бачити ситуацію людини.
Спробуймо добогословським способом прочитати
перші слова Засад:
«Людину
створено для того, щоб хвалити Господа Бога свого,
поклонятися і служити Йому, спасаючи у такий спосіб свою
душу». Людина не брала участі у своєму створенні, і
все її існування не є реалізацією можливостей, вписаних в
її незмінну, позачасову сутність, а пошуками спасіння. Спробуймо
почути в цьому слові не його богословське значення, а
інше, більш елементарне й приземлене, поєднане з
визволенням від утисків, з порятунком від якоїсь загрози.
Інакше нема сенсу говорити про спасіння. Тим, що
перебуває під загрозою, є людська свобода. Загроза для
свободи не є небезпекою лише зовнішньою, але ситуація, в
якій повинна реалізуватись людська свобода, суттєво її
зумовлює.
Яка це ситуація?
б. Розпочнімо від наступного трюїзму: Ситуацію
людини слід описати як існування в світі, як
стан створіння серед інших створінь і використання інших
створінь. Загроза для свободи пов’язана, головно, з
необхідністю використання інших.
Чим є світ, чим є створіння, що можуть бути
загрозою для людської свободи до такої міри, що людина
прагне й шукає порятунку і – додаймо – в пошуках цього
порятунку відкриває, що сама собі його дати не може.
Необхідно знайти відповідь на це питання, бо поза цим
світом немає іншого місця, в якому людина могла би
реалізувати свою свободу. Це означає, що світ є загрозою
для людини і єдиним місцем, де може здійснитись спасіння/
порятунок. Утеча від світу не вирішує проблем. Вона не є
бажаним порятунком, а лише пересуває проблему в інше
місце того самого світу.
Загроза свободі пов’язана з фактом, що світ – не будучи Богом –
так притягує увагу людини, що заповнює собою увесь
горизонт – ніби сам був Богом. Світ не є Богом! Це
означає, що світ у деякому розумінні є без-божним. Людина не є
лише жертвою без-божного світу, але й його фактичним
конструктором. Це активне проникнення в безбожність світу
є загрозою для надії. Суспільна дійсність, яка так часто
відбирає в людини надію, досконало зображає це
активно-пасивне проникнення.
в. Духовні Вправи св.
Ігнатія, які є також періодом дуже інтенсивного
духовного керівництва, ведуть людину до усвідомлення
своєї фактичної ситуації у світі. Це робиться не тільки
через Засади і
мету людину в остаточному її вимірі, але також через
усвідомлення свого занурення в безбожність світу в її
суспільному вимірі. Св. Ігнатій робить це передовсім у
Контемпляції про
Втілення. Накреслює образ людини з кількох
перспектив. У першому пункті контемпляції цей образ ми
оглядаємо з близької віддалі: «По-перше, слід побачити
тих, що населяють земний обшир та вельми різняться між
собою і одягом, і способом життя: одні – білі, інші –
чорні; одні перебувають у мирі, інші – у війнах; одні
плачуть, інші сміються; одні – здорові, інші – хворі;
одні народжуються, інші вмирають тощо» (ДВ
106).
Після цього відразу дивимось на людину з
великої віддалі: «По-друге, треба уявити собі і
поміркувати про те, як ото три Божі Особи сидять, так би
мовити, на престолі своєї Божої Величі та споглядають
увесь обшир світу й усі народи, що перебувають у великому
засліпленні, і бачать, як люди помирають і прямують до
пекла» (ДВ 106). У другому пункті: «Вслухатися
у те, що говорять люди, які населяють земний обшир, себто
послухати, як вони розмовляють, проклинають та
богохульствують» (ДВ 107). У третьому пункті:
«Спостерігати
за вчинками людей, що живуть на земних просторах: як вони
ворогують між собою, убивають, йдуть до пекла
тощо» (ДВ 108).
Увесь процес Вправ, який є в деякому
сенсі моделлю і для духовного керівництва, спрямований
спочатку до того, щоб людина усвідомила свою фактичну
ситуацію в світі – аби змогла прийняти дар свободи і
надії – прийняти порятунок.
Я почав від цього теоретичного погляду, щоб
ввести опис ситуації людини в посткомуністичній країні в
контексті роздумів на тему духовного керівництва. Загрози
свободі й надії, які змушують шукати порятунок-спасіння,
ніколи не є загальними. Вони є завжди
конкретними!
Існує ще один дуже суттєвий мотив: духовний
керівник повинен розуміти ситуацію людини, яку
супроводжує. Духовний керівник підлягає
тим самим обставинам, які деформують сприйняття
дійсності в людей. Маю на увазі хоча би довгий досвід
цензури й самоцензури, вплив пропаганди, яка деформує
образ дійсності і підсилює упередження й ворожість,
досвід дволичної політики, фактичну перевагу негативних
постав… Перелік може бути довгим. Мені йдеться головно
про те, щоб пригадати основний герменевтичний принцип,
згідно з яким людина, яка пробує зрозуміти ситуацію й
епоху, в якій живе, повинна брати до уваги факт, що вона
сама занурена в процес, який пробує зрозуміти й описати.
Застосування цього принципу в духовному керівництві може
виразитись у вільному від моралізму й гордості почутті
спільності долі з людьми, якими керується. Окрім того
слід рахуватися з фактом, що дійсність, яку пробуємо
зрозуміти й усвідомити собі й іншим, не є статичною, а
дуже швидко змінюється. Звідси маємо ясне усвідомлення
відносності й фрагментарності аналізу, який прагну
представити.

|