4. Духовне керівництво – форма діалогу
Виховання полягає не в прискоренні того, що
людина і так сама здобуде, але на пробудженні її суті,
яка може залишитись прихованою. Пробудження суті є
пробудженням до відповідальності за себе, за своє «так»
або «ні». Основним завданням цієї специфічної реляції,
якою є виховання, є виділення людини з маси інших
предметів так, щоб вона могла стати перед іншими і перед
Богом з відповідальністю. Це відбувається через діалог, в
якому дистанція вихователя, яка дозволяє учневі існувати
самостійно і відповідально, не є дистанцією зимного
спостерігача, але одним з найважливіших голосів, що
визволяє суть людської природи до
відповідальності.
Якщо я почав говорити про реляцію у вихованні,
то для того, щоб на цьому фоні краще намалювати контури
форми діалогу, яким є духовне керівництво. Воно продовжує
педагогічний діалог, але має свою специфіку. Мені йдеться
не про опис практичної сторони духовного керівництва, а
про його значення для розвитку пробудженої суті людської
природи, тобто для тривалого й інтегрального спрямування
відповідальності за життєві «так» або «ні». Це
спрямування відповідальності не ставить своєю метою
звільнити когось в чомусь в життєвих ситуаціях. Навпаки –
його результатом буде справжня автономія і об’явлення
доброти Бога при сотворенні світу.
Духовне керівництво я хотів би назвати діалогом свідків, за
посередництвом якого розпізнаємо і відповідально
умісцевлюємо себе самих по відношенню до інших людей і до
Бога. Якщо діалог
свідків – то суттєвим «літературним жанром» того
діалогу буде оповідання, героєм якого є не Я оповідача,
але хтось інший, хто зумовлює свободу оповідача. Людина
часто дезорієнтована голосами зовнішнього і свого
внутрішнього світів. Розпізнати голос, якому слід
відповісти, не легко. І тому той, хто просить про
керівництво, розповідає про те, що пробує окреслити його
свобода. Він слухає і його слухають, і завдяки цьому
починає розрізняти і впорядковувати те, що домагається
його свободи. Те, що домагається його свободи, стає таким
способом реальним. Ілюзії можуть бути відсіяні. Слухач
стає свідком в двоякому значенні. По-перше, стає свідком
того, що виражається в мові оповідача; по-друге, як
людина, досвідчена в слуханні і розпізнаванні, стає
свідком, що свідчить про ІНШОГО. Свідчення слухача
допомагає розрізнити голоси, що домагаються його свободи,
і знайти серед них волання ІНШОГО. Між свідками імператив
не з’являється. Свідчення і слухання повинні видобути з
шуму той імператив, на який варто відповісти. Він не буде
загальним нормативним імперативом, але покликанням.

|