ДОСВІД ДУХОВНОГО КЕРІВНИЦТВА

 

В реколекціях беруть участь різні люди. Якщо візьмемо три критерії: практика християнського життя, освіченість в релігійних справах, принциповість (релігійна, ідеологічна, національна), то маємо всю шкалу – від найслабших в цих питання до найсильніших. Теоретично найсильніші повинні проходити реколекції краще, але практично все навпаки. Коли я починав практику духовного керівника в реколекціях, то така картина спочатку мені була неясною. Я не міг зрозуміти, чому людина, яка щойно почала вірити в Бога і провадити таке-сяке релігійне життя, спроможна за тиждень глибоко змінитися і зустріти в своєму житті живого Бога, а людина, яка в Церкві від народження, не може ступити й кроку, після реколекцій знервована й з великими претензіями, а то й ненавистю до мене – я тепер її великий ворог. Я вже звик бути ворогом найбогомільніших. Освічені в релігійних питаннях зміст і метод реколекцій постійно піддають сумнівам, а мене – критиці, і марнують реколекції, нічого в них не розуміючи. Принципові, які дуже часто вважають себе національною елітою, повністю непробивні на Боже слово, в їх умах і серцях повний штиль, якщо щось і зарухається, то вони відразу це глушать і спихають у підсвідомість. Вони самі правильні, і взагалі незрозуміло – чому сюди приїхали, оскільки їм вже вчитися нема чого, вони все розуміють.

Час, молитва, роздуми і досвід помалу все прояснили і розставили по полицям.

Перша категорія людей – вони звикли до вербальних молитов і зовнішнього культу релігії. Ці люди живуть загальною нормативною етикою, основний акцент кладуть на слова і вчинки. Коли виникає проблема, то в духовному керівництві вони прагнуть готових рецептів на рівні поведінки і вчинків – що мають робити і до кого молитися, щоб виправити ситуацію. Вони неспроможні з вербальної молитви перейти до умової, неспроможні молитися умом і почуттями.

Друга категорія – інтелектуали. Для них пізнання Бога – це теоретична праця, поглиблення релігійних знань: чим більше знань, тим краще розбираюся в релігійних справах і наближаюся до Бога. Для таких людей реколекції – отримання нових знань. Вони хочуть отримати нову інформацію духовного характеру і пильно слідкують, за тим, що я говорю, чи це згідне з вченням Церкви. Вони придираються до кожного слова, шукають єресі тощо. Їм важко усвідомити і прийняти, що реколекції – це розбиття фальшивого образу Бога, а глибокі релігійні знання без вміння і практикування глибокої молитви, як показує мій досвід духовного керівника, не нищать цей образ, а навпаки – зміцнюють.

Третя категорія – ідейні і принципові. Входження в динаміку реколекцій – це входження в темну сферу своєї душі, зустріч з дамою в чорному (за К. Юнгом), а християнськими термінами – пізнання своєї гріховності. Ідейні та принципові вважають себе безгрішними, і, ледь торкнувши темну сферу своєї душі, відразу зупиняються, страх побачити і відчути себе грішником не дає їм цього зробити.

Якщо попробувати це виразити сучасною науковою мовою, то підсумок буде таким: свідомість людини розвивається якісно і кількісно. Кількісний розвиток плутають з якісним. Кількісний розвиток – це знання і досвід, які змінюють свідомість дуже повільно. Що може змінити свідомість швидко? Гранична ситуація на межі життя і смерті, глибока внутрішня криза, глибока медитація – це якісні зміни свідомості. Іншими словами – наш мозок сприймає і переробляє інформацію за одним алгоритмом, і результат сприйняття і перероблення мало залежить від кількості інформації, отож завжди майже однаковий. Змінити свідомість – це змінити алгоритм, і в стані зміненої свідомості навіть маленька порція інформації переробляється якісно набагато краще, і висновки отримуємо зовсім інші: все перевертається – дивимось на світ і на Бога зовсім іншими очима, тобто іншими мозками. Велика кількість інформації, зосередження на своїх принципах, переконаннях і ритуалах блокують входження в медитацію і зміну свідомості, і чим більше людина має в своїй голові інформації, твердих принципів і переконань, тим важче і болючіше їй змінювати себе. Слова Ісуса Христа: «Блудниці і злодії випередять вас…» завжди актуальні.