ДОСВІД
ДУХОВНОГО КЕРІВНИЦТВА
В реколекціях беруть участь різні
люди. Якщо візьмемо три критерії: практика християнського
життя, освіченість в релігійних справах, принциповість
(релігійна, ідеологічна, національна), то маємо всю шкалу – від
найслабших в цих питання до найсильніших. Теоретично
найсильніші повинні проходити реколекції краще, але практично
все навпаки. Коли я починав практику духовного керівника в
реколекціях, то така картина спочатку мені була неясною. Я не
міг зрозуміти, чому людина, яка щойно почала вірити в Бога і
провадити таке-сяке релігійне життя, спроможна за тиждень
глибоко змінитися і зустріти в своєму житті живого Бога, а
людина, яка в Церкві від народження, не може ступити й кроку,
після реколекцій знервована й з великими претензіями, а то й
ненавистю до мене – я тепер її великий ворог. Я вже звик бути
ворогом найбогомільніших. Освічені в релігійних питаннях зміст
і метод реколекцій постійно піддають сумнівам, а мене –
критиці, і марнують реколекції, нічого в них не розуміючи.
Принципові, які дуже часто вважають себе національною елітою,
повністю непробивні на Боже слово, в їх умах і серцях повний
штиль, якщо щось і зарухається, то вони відразу це глушать і
спихають у підсвідомість. Вони самі правильні, і взагалі
незрозуміло – чому сюди приїхали, оскільки їм вже вчитися нема
чого, вони все розуміють.
Час, молитва, роздуми і досвід
помалу все прояснили і розставили по полицям.
Перша категорія людей – вони
звикли до вербальних молитов і зовнішнього культу релігії. Ці
люди живуть загальною нормативною етикою, основний акцент
кладуть на слова і вчинки. Коли виникає проблема, то в
духовному керівництві вони прагнуть готових рецептів на рівні
поведінки і вчинків – що мають робити і до кого молитися, щоб
виправити ситуацію. Вони неспроможні з вербальної молитви
перейти до умової, неспроможні молитися умом і
почуттями.
Друга категорія – інтелектуали.
Для них пізнання Бога – це теоретична праця, поглиблення
релігійних знань: чим більше знань, тим краще розбираюся в
релігійних справах і наближаюся до Бога. Для таких людей
реколекції – отримання нових знань. Вони хочуть отримати нову
інформацію духовного характеру і пильно слідкують, за тим, що я
говорю, чи це згідне з вченням Церкви. Вони придираються до
кожного слова, шукають єресі тощо. Їм важко усвідомити і
прийняти, що реколекції – це розбиття фальшивого образу Бога, а
глибокі релігійні знання без вміння і практикування глибокої
молитви, як показує мій досвід духовного керівника, не нищать
цей образ, а навпаки – зміцнюють.
Третя категорія – ідейні і
принципові. Входження в динаміку реколекцій – це входження в
темну сферу своєї душі, зустріч з дамою в чорному (за К.
Юнгом), а християнськими термінами – пізнання своєї
гріховності. Ідейні та принципові вважають себе безгрішними, і,
ледь торкнувши темну сферу своєї душі, відразу зупиняються,
страх побачити і відчути себе грішником не дає їм цього
зробити.
Якщо попробувати це виразити
сучасною науковою мовою, то підсумок буде таким: свідомість
людини розвивається якісно і кількісно. Кількісний розвиток
плутають з якісним. Кількісний розвиток – це знання і досвід,
які змінюють свідомість дуже повільно. Що може змінити
свідомість швидко? Гранична ситуація на межі життя і смерті,
глибока внутрішня криза, глибока медитація – це якісні зміни
свідомості. Іншими словами – наш мозок сприймає і переробляє
інформацію за одним алгоритмом, і результат сприйняття і
перероблення мало залежить від кількості інформації, отож
завжди майже однаковий. Змінити свідомість – це змінити
алгоритм, і в стані зміненої свідомості навіть маленька порція
інформації переробляється якісно набагато краще, і висновки
отримуємо зовсім інші: все перевертається – дивимось на світ і
на Бога зовсім іншими очима, тобто іншими мозками. Велика
кількість інформації, зосередження на своїх принципах,
переконаннях і ритуалах блокують входження в медитацію і зміну
свідомості, і чим більше людина має в своїй голові інформації,
твердих принципів і переконань, тим важче і болючіше їй
змінювати себе. Слова Ісуса Христа: «Блудниці і злодії
випередять вас…» завжди актуальні.
|