5.
Специфіка груп
Кілька
років тому мене запросило
керівництво однієї чернечої
спільноти. Там була також
генеральна настоятелька,
осередок якої міститься в
нашій країні. Майже всі
сестри були вчительками.
Влітку вони хотіли
організувати двотижневу
генеральну капітулу з метою
реформи правил. Комісія
готувалася вже цілий рік.
Сестри питали мене, як
розподілити час і
запланувати дебати на тему
різних пунктів статутів, які
хотіли
змінити.
Я
відповів: «Прошу взяти до
уваги, що капітула
відрізняється від звичайних
зустрічей. Капітула працює
над рішенням, яке залежить
від голосування. Це вимагає
доброї інформації та
дискусій. Спочатку потрібно
представити різні думки й
мотивації, а потім
голосувати. Розпочинається
боротьба між різними
фракціями та ментальностями.
Уми збуджені й часом дуже
важко знизити напруження і
зменшити боротьбу.
Насамкінець є переможці та
переможені. Це шкодить
єдності. Якщо хочете змінити
правила, то мусити подбати,
щоб остаточні рішення
відображали думки всіх.
Упродовж останнього року в
різних комісіях ви вже
роздумували над аргументами
pro i contra,
отож
уже співпрацювали. Тепер має
відбутися зустріч. Запросіть
усю спільноту, щоб
обговорити свій досвід.
Розкажіть, що робите і які
маєте труднощі. Говоріть про
успіхи й представте свої
плани. У такий спосіб краще
порозумієтеся й станете собі
ближчими. Упродовж року
працюєте в різних місцях і
рідко зустрічаєтеся. Влітку
зустріньтеся, аби краще себе
пізнати й затоваришувати.
Організуйте вільну зустріч
без взаємної критики.
Вчіться шанувати й приймати
відмінності. Після такої
зустрічі офіційні
представниці й особи з
правом голосу можуть ще
кілька днів залишатися разом
і після короткої наради
голосувати».
Сестри
послухали мою пораду й були
дуже задоволеними. В
атмосфері суперечностей
з’явилося відчуття великого
полегшення. Цей досвід – це
водночас добрий приклад до
мого другого спостереження
стосовно трьох фаз у процесі
групи. Окремі фази не всюди
й не завжди однаково
важливі. В деяких групах
найважливішою є перша фаза:
участь, особисте свідчення,
інформація. Фаза судження не
така важлива, учасники не
вимагають остаточного
рішення. Їхня мета – участь,
поглиблення стосунків і
взаємна симпатія. В таких
групах найчастіше панує –
якщо дотримуються правил і
не осуджують – сердечна
атмосфера. Багато молодіжних
груп мають цю специфічну
рису. Молодь дружить і хоче
розвиватися в спільноті. Це
вид груп, які вільний час і
вихідні хочуть проводити
разом, створюються для
реколекцій, ревізії життя та
молитви. Подібний характер
мають також
конгреси.
Представляють
загальну інформацію, ведуть
конференції, учасники з
задоволенням користуються
нагодою нових знайомств,
розмовляють в малих групах.
Обмінюються досвідом з
людьми, з якими щойно
познайомилися і які
займаються подібними
справами. Помічають, що інші
мають такі самі проблеми й
успіхи. Нав’язують цікаві
контакти й створюють
атмосферу спілкування. Не
мусять приймати жодних
рішень. І тому друга і третя
фаза для більшості учасників
не має значення. Атмосфера
вільна від інтересів. У
таких групах найсуттєвішим є
взаємний обмін, а їхньою
таємницею залишається те, що
не дискутують, не осуджують,
а радіють нагодою
безкорисливого ділення і
слухання
інших.
Там, де
зовнішня активність, групи
мають зовсім іншу специфіку.
Це комісії лідерів
політичних та економічних
груп, парламенти, виборчі
штаби тощо. Також Католицька
Акція по суті є такою
активною групою, бо
допомагає ієрархії, хоча
також займається формацією.
Дієцезіяльна рада, яка
складається зі священників,
хоча має тільки дорадчий
голос, є активною групою.
Шкільні батьківські ради,
групи катехітів, літургійна
служба – також активні
групи. В цих активних групах
три фази зібрання тісно з
собою пов’язані. Динаміка
зібрання залежить від
кількох чинників. По-перше,
в такій групі не можуть
брати участь люди з
протилежними планами або
несумісними світоглядами, бо
через внутрішню боротьбу
втрачається найсуттєвіше –
сила діяння. По-друге, під
час зустрічі ці три фази
слід чітко розділити і в
кожній ввійти в відповідний
тон. Залишмо групи, які
втратили свою ревність, а
лідер хотів би їх
активувати. Групи, які ревно
рвуться щось робити, рідко
можуть прийняти потрібну
поставу в перших двох фазах.
Протилежні інтереси
створюють напруження, яке
заважає слухати й приймати.
Кожний зайнятий своїми
планами і бажаннями. Коли
члени слухають і обмінюються
ідеями, то завжди перед
очима мають власний проект.
Кожне твердження оцінюють
згідно зі своїми планами, не
можуть безкорисливо слухати
й приймати чужі думки, їхня
чутливість майже нульова.
Метою перших двох фаз було
би запобігання такому
засліплення, вироблення
взаємної чутливості й
взаємне зближення. Але воно
настане тільки тоді, коли
учасники під час двох перших
фаз зібрання налаштуються на
відмову від власних бажань і
на відчинення на пропозиції
інших.
Поза
групами, які шукають
дружньої спільноти чи
спільної діяльності, є ще
групи рефлексії. Вони мають
особливий характер. Їхня
мета – пізнання, роздуми,
внутрішнє зростання
учасників або інтерпретація
знаків часу. Таким типовим
рухом, наскільки його знаю,
є Рух Християнських Родин.
Його мета – зрозуміти й
по-християнському пояснити
суть родини, її обов’язки і
внутрішній світ учасників.
Вони не втікають від
діяльності, але діють не
разом. У спільноті хочуть
тільки розуміння,
взаємодопомоги, пояснення
своїх справ, аби кожний жив
у родині християнським
духом. Спільна мета –
рефлексія, діяльність
залишається індивідуальною.
Такі групи часто виступають
публічно з якимись
конкретними темами. Їх також
створюють ради навчання.
Їхня велика перевага в тому,
що люди з різним способом
мислення можуть брати в них
участь і внести свою лепту у
відкриття нових перспектив і
способів мислення. В
активних групах це важко
робити, бо там потрібно
приймати рішення – чого
немає в групах, присвячених
рефлексії. Групам рефлексії
дорікають, що там без кінця
балакають і даремно марнують
час. У цьому полягає їхня
небезпека. Згідність
поглядів не обов’язкова, бо
метою є взаємне збагачення.
Конфлікти погано впливають
на стосунки. Успіх залежить
від першої фази –
свідчення.
Людина
живе не загальними
твердженнями, а конкретними
спостереженнями. Розуміє те,
що конкретне: приклад,
свідчення, життєвий досвід.
На цій основі формує
загальні закони. Але якщо
хоче своє розуміння передати
іншому, то повинна
повернутися до життя і
представити це так, як
діється в житті і як сама
відкрила. Повинна це оживти
й представити як конкретний
випадок. Свідчення
конкретного враження має
силу і схиляє до мислення.
Теоретичні тези спонукають
не до рефлексія, а до
дискусії. Сила груп
рефлексії полягає в діленні
досвідом. Дуже виразно ми
бачили це тоді, коли
говорили про свідчення
студентів університету.
Озвучення особистого досвіду
декого спонукало до
рефлексії упродовж тижня.
Також змінювало їхні
переконання і поведінку.
Перевага цих груп у тому, що
не треба долати
протилежності, бо не треба
приймати жодних рішень.
Помилкою буде робити
ідеологічні висновки, щоби
виявити «правду». Досвід
провокує ідеї й думки,
стаючи переконанням. Згідно
з моїм досвідом, група
рефлексії повинна вісімдесят
відсотків часу присвятити
озвученню досвіду, щоби її
рефлексія була цінною та
конструктивною. Безконечне
представлення думок є
марнуванням часу. Групи
рефлексії або навчання також
часто мусять займатися
об’єктивною інформацією, але
й у ній повинні бути
суб’єктивні
враження.
Насамкінець
я хотів би ще додати, що
група подібна до особи. Якщо
має можливість
самовиражатися, то
усвідомлює свій стан і
здатна вирішувати існуючі
проблеми. Слухаючи групу,
слід прийняти альтруїстичне
налаштування як у випадку,
коли слухаємо особу. Там, де
приймають шанобливу й
контемплятивну поставу,
група розвивається.
|