18. Етика отців пустелі
„Етика Отців пустелі була ситуаційною етикою...
Вона перебувала в конфлікті з нормативною етикою вже від
початків християнства... Нормативна етика зв’язана з
консерватизмом, який... дозволяє уникнути
відповідальності створенням тривалої і абсолютної
ієрархії цінностей, тобто створенням етичних
кодексів.
Кодекс, в свою чергу, веде до відмови від
свободи вибору. Людина має вже готове розв’язання і
повинна лише застосувати відповідний параграф. Отці
пустелі ніколи не піддавалися цій спокусі, а завжди
розглядали обставини лише однієї конкретної ситуації. Їх
рішення стосувались завжди
тільки одного випадку і не мали універсального характеру.
Незмінною була любов. Незмінним було співчуття. Незмінним
було милосердя. Але принципи поведінки були різними і
залежали від ситуації. Апофтегмати Отців пустелі – це не
збір норм. Це збір оповідань про моральну енергію, яка не
підлягає загальній системі оцінювання і
спонукає людину до постійного вибору і трудного рішення.
Великі старці не зраджували цю ідею навіть тоді, коли їх
звинувачували в грі парадоксів і
зануренні в суперечності”.
Як бачимо, духовність пустельників – це
розв’язання тих самих коанів і
апорій, які, відірвані від свого контексту і від
самих отців пустелі, сьогодні сприймаються на
раціональному рівні.
Вони перетворюються в збірку норм поведінки,
які слід наслідувати як абсолютні незмінні вартості, як
ліки на всі випадки життя, а не як спонука до глибокого
мислення і
глибокої молитви.

|