Вих. 2, 1-10
«1 І пішов один муж з дому Левія, і взяв собі за жінку дочку
Левієву.
2
І завагітніла та жінка, та й сина вродила. І побачили його, що
він гарний, та й ховала його три місяці.
3
Та не могла його більше ховати. І взяла йому папірусову
скриньку, і виасфальтувала її асфальтом та смолою, і положила
до неї дитину, та й поклала в очереті на березі
Річки.
4
А сестра його стояла здалека, щоб довідатися, що йому
станеться.
5
І зійшла фараонова дочка купатися на Річку, а служниці її
ходили понад Річкою. І побачила вона ту скриньку серед очерету,
і послала невільницю свою, щоб узяла її.
6
І відчинила, та й побачила дитину, ось хлопчик плаче. І вона
змилосердилася над ним, та й сказала: Це з єврейських
дітей!
7
І сказала сестра його до фараонової дочки: Чи не піти й не
покликати тобі жінку-мамку з єврейок, і вона годуватиме тобі
дитину?
8
І сказала їй дочка фараонова: Іди. І пішла та дівчина, і
покликала матір дитини.
9
А дочка фараонова сказала до неї: На тобі цю дитину, та й годуй
її для мене. А я дам тобі заплату. І взяла та жінка дитину, і
годувала її.
10
І підросло те дитя, і вона привела його до фараонової дочки, і
він став їй за сина. І вона назвала йому ймення Мойсей, і
сказала: бо з води я витягла його».
Життя Мойсея під загрозою. Мати буде рятувати свою дитину за
будь-яку ціну. Знаючи актуальну ситуацію, вона приймає
конкретне рішення. Це не порятунок, а шанс, надія на порятунок.
Опустивши кошик з Мойсеєм у воду, вода йде молитися і плакати.
Це все, що вона може зробити. І на цьому її зусилля
закінчуються. Це розум, світогляд, ментальність, розсудливість
дорослої людини, яка добре обміркувала всі за і проти і
прийняла єдине, на її думку, правильне, розумне
рішення.
Але дитина сприймає світ по-іншому і діє в світі по-іншому –
почуттями та інтуїцією. Що ми бачимо у випадку з Міріам –
сестрою Мойсея.
Мідраш, частина усної Тори, говорить, що Міріам була
пророчицею, пророкувала своїм батькам, що вони народять сина,
який врятує свій народ. Після того, як Мойсея в кошику залишили
в Нілі, пішла подивитися, чи збудеться її пророцтво. У такій
версії Міріам – не маленька дівчинка, а доросла – розумна,
зріла, обдарована. Але залишмо Мідраш як непевну книжку і
зосередьмося на тексті Біблії. Уявімо Міріам як маленьку
дівчинку – років з 10.
МІРІАМ СТОЯЛА ЗДАЛЕКА. Увійдімо у її світогляд. Може щось із
страхів матері до єгиптян їй передалося, але вона залишилася,
її цікавить – що станеться з її молодшим братом. Якщо виникне
якась небезпека, то вона кинеться його рятувати. До того ж
навіть у жорстокому світі дитина, огорнена любов’ю й опікою
батьків, не бачить зла й жорстокості. Вона дивиться, слухає,
відчуває. Дитина менше перебуває у мисленні, сприймає світ не
через призму, світогляд та стереотипи мислення, бо того всього
ще не набула, а безпосередньо – сприймає світ таким, яким він
їй являється тут і тепер.
Приходять єгиптяни, у їхній поведінці Міріам не бачить і не
відчуває жодної загрози для Мойсея і для себе. Навпаки, вони
викликають довіру, прихильно ставляться до Мойсея. Міріам
реагує і діє більше спонтанно, інтуїтивно, ніж продумано:
МІРІАМ СКАЗАЛА ДО ФАРАОНОВОЇ ДОЧКИ… У даній ситуації між світом
дорослих євреїв і єгиптян існують нездоланні прірви – етнічні,
соціальні, політичні, але цих прірв нема у світогляді малої
дитини. Дочка фараона відповідає єврейській дівчинці і йде їй
назустріч: МІРІАМ ПІШЛА І ПОКЛИКАЛА МАТІР. Дитина нищить усі
прірви, які існують між дорослими, стає мостом, на якому
зустрічаються дочка фараона і мати Мойсея. Врятований Мойсей
повертається до рідної мами. Людина не може передбачити таку
ситуацію і прорахувати її розумом, але над усім стоїть Боже
Провидіння та імпульси Святого Духа, які діють на внутрішні
відчуття. Треба лише бути чуйним до внутрішніх
порухів.
ЯКЩО НЕ СТАНЕТЕ ЯК ДІТИ…
У Біблії цифри щось символізують. Число три символізує повноту
– диявол три рази спокушав Ісуса в пустелі, це символ усіх
спокус, усієї сили диявола, якою він вдарив Божого Сина. У
даному тексті Міріам згадується три рази. Це може бути символом
повної заангажованості, повного входження у ситуацію всім своїм
єством – досконале перебування тут і тепер, повна
зосередженість на теперішньому.
|