ХХV Звичайна Неділя, рік А
Іс. 55: «6 Шукайте Господа, покіль його можна знайти! Взивайте
до нього, покіль він близько!
7 Нехай безбожник покине свою путь, а беззаконник - свої думки!
Нехай навернеться до Господа, і він його пожалує, до Бога
нашого, бо він на прощення пребагатий.
8 Думки бо мої - не ваші думки, і дороги ваші - не мої дороги,
- слово Господнє.
9 Бо так, як небо вище від землі, так мої дороги вищі від доріг
ваших і думки мої вищі від думок ваших».
Мт. 20, 1-16: «1 “Царство Небесне подібне до
чоловіка-господаря, який рано-вранці вийшов найняти робітників
у свій виноградник.
2 Домовившись із робітниками по динарію денно, послав їх у свій
виноградник.
3 А коли вийшов, близько третьої години побачив інших, що
бездільно стояли на ринку.
4 Він же їм сказав: Ідіть і ви в мій виноградник, що буде по
справедливості, дам вам.
5 І ті пішли. Коли ж знову вийшов, близько шостої та дев'ятої
години, зробив так само.
6 Близько одинадцятої вийшовши, стрінув інших, що стояли, і
сказав їм: Чого тут увесь день бездільно
стоїте?
7 Кажуть йому: Бо ніхто не найняв нас. Сказав їм: Ідіть і ви в
виноградник.
8 Коли ж настав вечір, власник виноградника наказав своєму
управителеві: Поклич но робітників та роздай їм заплату,
почавши від останніх аж: до перших.
9 Ті, що прийшли близько одинадцятої години, взяли по
динарію.
10 Коли приступили перші, думали, що більше дістануть. І вони
взяли по динарію.
11 А взявши, стали ремствувати на господаря,
12 кажучи: Оті останні одну годину попрацювали, а ти зрівняв їх
з нами, що зносили тягар і спекоту днини.
13 Той, відповідаючи одному з них, сказав: Друже, не кривджу
тебе; чи не за динарія погодився зо мною?
14 Бери своє та йди! Хочу бо й цьому останньому дати, що й
тобі.
15 Хіба не дозволено мені робити зо своїм, що захочу? Чи око ж
твоє лукаве з того, що я добрий?!
16 Так то останні будуть перші, а перші –
останні!”».
Іс. 55: «7 Нехай безбожник покине свою путь, а беззаконник -
свої думки (βουλάς
)».
Гр. βουλή
– воля, вольове зусилля, бажання, порада, мета,
намір.
Мт. 20: «10 Коли приступили перші, думали
(ενόμισαν
), що більше дістануть. І вони взяли по динарію. 11 А взявши,
стали ремствувати на господаря».
Гр. νομίζω
– поводитися згідно з законом, робити щось звично, вважати,
думати.
νόμος
– закон, принцип.
Спробуймо проаналізувати ці два тексти, знайти подібності та
відмінності.
Беззаконник – робітники;
Беззаконник – той хто порушує закон.
Робітники – ті, які домовилися з господарем про працю й платню
і працюють згідно з домовленістю, тобто згідно з законом. Це
перша протилежність.
Думки – думали.
Думки беззаконника, згідно з грецьким текстом, – це його мета,
бажання та наміри, зосереджені на ньому, які не беруть до уваги
існуючих законів. А закони – це обмеження мети та бажань. Отож,
щоби реалізувати бажання й осягнути мету, потрібно порушити
закон. І тому пророк говорить, щоб беззаконник покинув свої
думки, тобто свою мету й бажання, незгідні з законом, а в
біблійному контексті – незгідні з Божою волею.
Думки робітників – там слово, яке походить від терміну «закон»,
«принцип». Отож вони узгоджені з існуючими законами, тобто їхня
мета, наміри та бажання узгоджені з існуючими законами, з Божою
волею. Це друга протилежність. Що ще можемо виснувати з цих
текстів?
Уявімо собі, що господар найняв робітників тільки вранці. Вони
би відпрацювали цілий день, взяли би по динарію і пішли би
задоволені, а не ремствували би. Або якщо би не бачили й не
знали, скільки отримали робітники, які працювали менше, то
також би не ремствували. Господар виконав свої зобов’язання,
заплатив те, що обіцяв. Ставлення господаря до інших робітників
чи договори з іншими робітниками їх не стосуються і для них
нічого не змінюють. В чому причина
ремствування?
Причина ремствування у заздрощах, які раціоналізуються поняттям
«несправедливість». Робітники задоволені трудовим договором з
господарем і оплатою доти, поки не побачать, що цей самий
господар з іншими робітниками укладає кращі для них договори і
за ту саму працю платить більше. У цьому контексті ввійдімо в
свій світогляд. Чи, принаймні частково, це не наш світогляд?
Кожний має якусь професію, виконує якусь працю, отримує за неї
якусь платню, усвідомлює свій економічний статус, свої
купівельні можливості й водночас знає, що в інших країнах
людина тої самої професії й за таку саму працю отримує набагато
більше і рівень її життя набагато більший. І чи це не породжує
в нас, в якійсь мірі навіть приховане, ремствування й відчуття
несправедливості?
Повернімося до початку, до аналізу термінів. Думки беззаконника
з тексту Ісаї – це його бажання, мета та наміри, в одній
англійській версії – «плани». Для нього основне – осягнення
мети за будь-яку ціну. Він нехтуватиме законами й нормами
моралі тощо. У випадку робітників їхні думки походять від
«закону», «принципу». Вони рахуються з людським суспільством, у
якому живуть. Отож їхні вчинки й діла узгоджені з конкретними
нормами. Проблеми, тобто ремствування починаються тоді, коли
вони бачать, що стосовно інших робітників застосовані інші
норми. Тепер норми, згідно з якими вони жили й вважали їх
справедливими, для них стають несправедливими. Отож
народжується почуття кривди й
несправедливості.
Звернімо увагу ще на один аспект. Їхні думки тоді, коли їх
наймали на роботу за конкретну платню, і їхні думки, коли вони
підходили отримати платню. Поєднаймо думку з принципом, нормою,
справедливістю і несправедливістю.
На початку робочого дня їхні думки: один динарій за робочий
день – це справедливо. Наприкінці робочого дня: це
несправедливо. Це об’єктивні судження чи суб’єктивні? Отож, чи
вони справді живуть твердими принципами, чи ці принципи
змінюються в залежності від зовнішніх обставин та ситуацій? І
такі роздуми й медитації завжди слід накладати на себе, на свої
життєві ситуації, щоби Святе Письмо просвітлювало наше
мислення, наші принципи, нашу ментальність і ми щораз краще
пізнавали себе.
Вдячність до господаря за можливість працювати й заробити
перетворюється у невдячність, вони почуваються обдуреними. Чи
не є тут якась подібність із первородним гріхом? Єва була всім
задоволена, в тому числі забороною їсти якийсь плід і
поясненням Бога – чому, поки на цю тему не почула альтернативну
думку, інший наратив.
Але не всі стосунки між людьми можна виразити категоріями норм
та права. В категорії норм і права входять стосунки господаря з
робітниками, найнятими вранці. Далі категорії норм і права
поволі відходять на задній план, і вже не стосуються
робітників, найнятих останніми. Там уже не закон, норми і
справедливість, а харитативність, милосердя, дар. І ці
категорії не суперечать категоріям норм і права, бо це різні
категорії, які неможливо зіставляти й порівнювати, вони
перебувають у різних площинах і координатах
оцінювання.
Якщо будемо цей текст аналізувати як алегорію, символічність,
то день зранку до отримання платні – це ціле життя людини.
Праця у винограднику – це життя Богом, вірою й усім, що з цим
пов’язане. Хтось вірить від народження, хтось навернувся у
похилому віці. Динарій – це Боже Царство. Той, хто вірив у Бога
набагато краще, в земному житті осягнув вершини святості, не
може отримати десять Божих Царств, отримає одне Боже Царство,
як і той, хто навернувся під кінець життя та осягнув рівень,
достатній для того, щоб Боже Царство отримати. Отож, це
категорії любові та милосердя. Чи буде тут діяти категорія
справедливості? Буде. Притча проста й не бере до уваги
існування чистилища. Категорія справедливості говорить, що
чистилище, про яке ми знаємо тільки як про місце чи стан
очищення душі, не буде однаковим для всіх.
Амінь!
|