«Часи»
вибору
Ді.
15, 1-21: «Тим часом деякі, що прийшли з Юдеї, навчали
братів: «Коли ви не обріжетеся за звичаєм Мойсея, не зможете
спастися.» По чималій суперечці та змаганні Павла і Варнави
з ними, вирішено, щоб Павло і Варнава, і деякі інші з них,
пішли в цій справі в Єрусалим до апостолів і старших. Тож
вони, виряджені Церквою, проходили через Фінікію і Самарію,
розповідаючи про навернення поган, і чинили всім братам
велику радість. Прибувши ж у Єрусалим, вони були прийняті
Церквою, апостолами та старшими й оповіли, що Бог зробив
через них. Та деякі з секти фарисеїв, що були увірували,
встали, кажучи, що треба їх обрізати та наказати, щоб
берегли закон Мойсея. От і зібралися апостоли та старші, щоб
розглянути цю справу. По довгій суперечці встав Петро і до
них промовив: «Мужі брати! Ви знаєте, що вже віддавна Бог
вибрав був мене між вами, щоб погани з уст моїх чули слово
Євангелії й увірували. І серцевідець Бог засвідчив їм, давши
їм Святого Духа, як і нам, і не вчинив ніякої різниці між
нами та між ними, очистивши вірою серця їхні. Чого ж ото
тепер спокушаєте Бога, бажаючи накинути учням на шию ярмо,
якого ні батьки наші, ані ми не здоліли нести? А втім, ми
благодаттю Господа Ісуса віруємо, що спасемося так само, як
ті.» Затихла вся громада й почала слухати Варнаву та Павла,
як вони розповідали про ті знаки та чуда, що їх Бог учинив
був через них між поганами. А як вони замовкли, озвався Яків
і мовив: «Мужі брати, вислухайте мене! Симон розповів, як
Бог спершу навідався до поган, щоб узяти з-поміж них народ
для імени його. З тим згоджуються і слова пророків, як
написано: А після цього я повернуся і відбудую намет Давида
занепалий; я його руїну відбудую і знов його поставлю, щоб
решта людей Господа шукала, і всі народи, на яких призване
ім'я моє, - каже Господь, що чинить це, йому відоме
споконвіку. Тому я думаю, що не треба турбувати тих із
поган, що навертаються до Бога, але їм приписати, щоб
стримувалися від нечистот ідольських, від розпусти, від
задушеного та від крови. Мойсей бо з давен-давна має по
містах своїх проповідників, що його читають у синагогах
щосуботи»».
[175] ТРИ
ЧАСИ,
ПРИДАТНІ ДЛЯ
ЗДІЙСНЕННЯ
РОЗВАЖЛИВОГО І ДОБРОГО
ВИБОРУ
Час
перший – коли Господь Бог так зворушує
та приваблює нашу волю, що побожна особа, не вагаючись і не
маючи змоги вагатися, виконує те, що їй вказує Господь; так ото
вчинили святі Павло і Матей, коли пішли за
Христом.
[176] Час
другий – коли отримуємо достатньо світла та пізнання через
досвідчення втіхи та спустошення, а також через досвід
розпізнавання різних духів.
[177] Час
третій – коли панує спокій; міркуємо насамперед про те,
задля чого народилися, а саме – для прослави Господа Бога
нашого та спасіння своєї душі; далі, бажаючи сягнути цієї мети,
вибираємо як засіб її досягнення певний спосіб життя у
встановлених Церквою межах, щоб він сприяв нам у справі
служіння Господеві та спасіння душі.
Під часом, коли
панує спокій, мається на увазі пора, коли душу не тривожать
різні духи, і вона використовує свої природні можливості вільно
і спокійно.
Перший
собор у Єрусалимі. Перша проблема: навернені язичники і
закон Мойсея. Погляньмо на цей євангельський текст через
призму «трьох часів вибору» св. Ігнатія Лойоли. Петро,
Павло, Яків – три апостоли, у кожного свій духовний досвід,
бачення і розуміння цієї проблеми через призму свого
досвіду. Але в кінці згода і однодушність, усвідомлення, що
Святий Дух привів їх до спільного рішення: «Подобалось бо Святому Духові
й нам…» (Ді. 15, 28).
Щодо
навернення язичників ап. Петро мав конкретний особистий
досвід: видіння, яке само по собі було неясним, але коли він
додав до нього видіння Корнелія, помислив над цим, зробив
духовне розпізнавання, то дійшов висновку: «Я справді розумію, що
Господь не дивиться на особу, а в кожному народі, хто його
боїться і чинить правду, той йому приємний. Він послав своє
слово синам Ізраїля, звіщаючи їм мир через Ісуса Христа, що
є Господом усіх» (Ді. 10, 34-36). Це «другий час»
вибору. І на соборі Петро доводить, що на язичників не треба
накладати закон Мойсея, на основі особистого
досвіду.
Навернення
ап. Павла і вибір Ісуса – це потужний духовний досвід, який
відповідає «першому часові». Цей досвід – це не тільки
духовне, а й інтелектуальне навернення. Єдність з Воскреслим
Ісусом – це головне, все інше другорядне. Павло, який був
високоосвіченою людиною, стає громадянином Землі,
космополітом – якщо говорити сучасною мовою. У питанні
застосування закону Мойсея до язичників він не має жодних
сумнівів: закон Мойсея їх не зобов’язує. На соборі Павло
нікому нічого не доказує, а свідчить про те, що діється, –
Божі чуда серед язичників, він приготовляє позитивну
суспільну думку серед посварених між собою
юдеїв.
Ап.
Яків – єпископ Єрусалиму. Проблема навернених язичників
безпосередньо не стосується його служіння і його пастви.
Можливо, що він особисто хотів би зберегти закон Мойсея для
язичників, бо для юдеїв – це важливий елемент їхньої
національної ідентичності. Але він дуже второпний,
розважливий і практичний. Він говорить останнім, вислухавши
всіх і зробивши висновки: світ змінюється, нове наступає на
п’ятки старому, крайнощі приносять незгоду й розкол. Їх
необхідно поєднати, вибравши розумну середину. Душпастирська
второпність Якова – це «третій час» вибору.
Погляньмо
на своє богомільне життя, на свій богомільний світогляд, на
свої життєві вибори упродовж життя. Що нами керувало й
керує: Божа воля, глибоке духовне розпізнавання, поєднане з
намаганням глибше пізнати довколишню дійсність і свій
внутрішній світ, людська виважена второпність чи емоції,
амбіції, невпорядковані схильності тощо?
|